HMS-nettverk i Service og Handel: En kjempesuksess

Publisert

kvinne

Hanne-Sofie Myrlie, HMS- og kompetanseansvarlig i NHO Service og Handel, ledet våre to første HMS-nettverksmøter. Tema var "Hvordan lage HMS-årshjul som ivaretar IK-HMS§5?". Foto: Moement Studio

Service- og handelsbransjene interesserer seg for hvordan virksomhetene kan jobbe smartere med HMS-prosesser. Mange møtte opp til første runde med HMS-nettverk – til tross for at datoene traff i og rett etter påske.

Hold av 5. juni, kl.12-14

Førstkommende og neste HMS-nettverk vil foregå onsdag 5.juni, med fokus på "Hvordan jobbe med risikokartlegging?"

Vi vet at flere av de som allerede har deltatt, ønsker å delta og møte hverandre på dette nettverksmøtet. Vi har plass til mange, da treffet foregår digitalt i Teams.

Meld deg på her

Iveren etter å ligge i forkant av HMS-utfordringer var åpenbar i samtalene, og nettverksmøtene ble energigivende sammenkomster i teams.

Basert på at vi over tid har avholdt mange lovpålagte HMS for ledere-kurs, har vi sett at et flertall av kursdeltakerne ønsker seg en mer praktisk tilnærming til lov- og forskriftskrav. Deltakere etterlyser en tilnærming til hvordan etterleve kravene i praksis, og etableringen av HMS-nettverk på tvers av bransjene våre er ment å imøtekomme denne typen behov. Startskuddet gikk 27.mars, og grunnet stor påmelding gjentok vi samme nettverksmøtet 3.april. Her løftet vi følgende problemstilling: Hvordan lage HMS-årshjul som ivaretar IK-HMS§5?

Sparring på tvers

Hanne-Sofie Myrlie, HMS- og kompetanseansvarlig i NHO Service og Handel gikk først gjennom hvordan HMS-kravene kan forstås, for deretter å foreslå flere effektive måter å svare ut kravene på. Myrlie nyttet ulike innfallsvinkler for å vise hvordan et gitt tankesett kan føre til praktiske nytenkninger for en virksomhet, stor eller liten.

Deltakerne hadde i forkant blitt oppfordret til å ha egne HMS-dokumenter tilgjengelig under møtet, slik at man kunne snakke om konkrete eksempler, dele betraktninger som kunne komme flere til gode, samt løfte utfordringer som kanskje andre i nettverket hadde funnet ut av. Dette fungerte svært godt, og deltakerne gav uttrykk for opptil flere aha-opplevelser underveis i nettverkssamlingen.

Flere styrker

Det er flere styrker ved å etablere HMS-nettverk på tvers av bransjer innad i landsforeningen: Vi får frem fellesnevnere på tvers av bransjer, etablerer at vi har flere å spille på, samt at vi er flere som på den ene siden opplever mange dokumentasjonskrav, samtidig som man ser nytteverdien av å forstå intensjonen med kravene bedre. Det er også med på å skape psykologisk trygghet gjennom å oppleve at det er flere som lurer på det samme, eller at det er mange som er gode på mange av kravene. Begge deler kan styrke virksomhetenes selvbilde, gjennomføringskraft og organisasjonsutvikling.

Bygger nettverk

Det ble sågar spurt om det er greit at man kontakter hverandre utenom nettverkstreffene, noe som naturligvis er greit, ønsket og anbefalt! Det er noe av det vi håper å kunne bidra med, nemlig nettverksbygging innen HMS-feltet. Flere opplever å sitte alene i egen organisasjon med HMS- og kvalitetsoppgaver, og uttrykker at det å føle at man er en gjeng som i fellesskap kan "nerde", eller tenke høyt sammen om HMS-strategier, opplevdes både som gøy og nyttig.

Deltakere ytret ønske om å møtes oftere i HMS-nettverk. Det er godt mulig at vi setter opp flere nettverkstreff i året, etter hvert. Nå i første omgang må vi prøve oss frem, og bli kjent med hva medlemmenes behov er når det kommer til det konkrete innen HMS.

Vi gjennomfører derfor i første omgang tre runder med nettverkstreff der innholdet er lagt; 27.mars og 3.april, som nå er gjennomført, samt onsdag 5.juni. For sistnevnte er tematikken "hvordan gjennomføre risikokartlegginger". Årets foreløpig siste nettverksmøte er satt til onsdag 11.september, og her har deltakerne selv vært med på å bestemme tema: Hvordan ivareta IK-HMS §5, punkt 8, nemlig hvordan gjøre interne revisjoner.

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!