Kan maskiner erstatte mennesker?

ISS er med sine 9000 medarbeidere markedsleder innen Facility Management-markedet (FM), og har over flere år jobbet aktivt med innovative digitale løsninger og verktøy i deres leveranser av tjenester.

Arbeidet favner bredt, og omfatter både robotikk, sensorikk og bruk av AI.

Samspill mellom teknologi og digitalisering

- Vi har skyhøyt fokus på at våre kunder har en best mulig brukeropplevelse. I prosess med nye oppdragsgivere er vi svært opptatt av samspill mellom teknologi og digitalisering for mest mulig kostnads- og sikkerhetsmessige løsninger, sier Per-Otto Oppi Christiansen, Head of Communication and Marketing hos ISS Norway.

I det strategiske samarbeidet med flere av deres største nasjonale og globale kunder er datainnsamling- og analyse en prioritert oppgave. Ifølge Oppi Christiansen brukes dataene blant annet som grunnlag for ulike beslutninger innen forbedringsprosesser. Samtidig brukes dataene til å ta strategiske veivalg innen bærekrafts-mål og utvikling av morgendagens arbeidsplasser.

- ISS har valgt å benytte seg av både internasjonale aktører som Winnow, og lokale norske virksomheter som Carrot i jakten på relevante data som gir oss og våre kunder den innsikten vi trenger i arbeidet med fremtidens løsninger innen Facility Management, fortsetter Otto Oppi Christiansen.

Mennesketung bransje

Oppi Christiansen er opptatt av at det gjennom digitalisering ikke skapes et A- og B-lag ved å ta i bruk avanserte løsninger.

- Som ledende, ansvarlig aktør i en mennesketung bransje er det viktig for oss å fortsette å ta ansvar som en betydelig integrasjonskanal. Dette setter store krav til både bruker- og lederkompetanse. Samtidig er det viktig at vi involverer medarbeidere og kunde i hele prosessen slik at vi skaper en felles forståelse for effektivitet, fremdrift, bruk og potensiell vekst.  

ISS er opptatt av involvering i alle ledd i prosessen. Det innebærer aktiv deltakelse både innen utvikling, opplæring og kompetanse, endringsledelse og bruk.

- Dette gjøres gjennom et tett samarbeid med våre leverandører, der det settes krav til utvikling av gode brukergrensesnitt og opplæring av både kunde og medarbeider. Verktøyene benyttes i flere ledd i prosessen, som kalkulering av oppdrag, kartlegging av behov, styring av ressurser, kvalitetssikring og dokumentering, samt i den praktiske gjennomføring av selve arbeidsoppgaven. Bruk av teknologi støtter i større grad prosessene rundt, enn selve leveransen, poengterer han.

Forståelse for kundens særegenhet og behov

For å kunne velge den løsning som støtter best opp om kundens mål er Oppi Christiansen opptatt av viktigheten av å forstå kundens særegenhet og behov.

- Gjennom partnerskap med ulike kundegrupper har vi bygget erfaring og kompetanse som gjør oss i stand til å tilby ulike løsninger selv om kundenes behov tilsynelatende ser lik ut. Vårt hovedfokus ligger derfor på hvordan mennesker og teknologi i kombinasjon kan gi de beste løsninger med tanke på brukeropplevelser, presise leveranser og bærekraft. I ISS jobber vi med at innovative løsninger skal støtte opp om vår viktigste ressurs - våre mennesker. Vi oppfordrer til at vi sammen som bransje, tar ansvar for å bruke innovasjon på en klok og ansvarlig måte, avslutter han.