Næringslivets perspektivmelding: Hva venter oss om 30 år?

Publisert

#205

Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

Hvordan vil Norge utvikle seg i tiårene frem mot 2050, og hvordan vil vi preges av verden rundt oss? «Verden og oss» er en rapport som forsøker å gi noen svar på hva vi kan vente oss i fremtiden, sett med øynene til norske bedrifter.

Se rapporten (pdf)

«Verden og oss» er på sett og vis næringslivets egen perspektivmelding. Den tar for seg de største megatrendene som vil påvirke verden og Norge i tiden som kommer. Rapporten er skrevet av NHO, og baserer seg på både norske og internasjonale rapporter og undersøkelser fra forskningsmiljøer. Denne rapporten forsøker å gi et frempek på hva vi kan vente oss, sett fra norske bedrifters ståsted. Og den peker på alternative fremtidsscenarier.

- Dette er et fantastisk interessant skriv om Norge og hvordan næringslivet kommer til å være med på å endre landet fram til 2050. En av de tingene jeg bet meg merke i er at tillit er et stort poeng i rapporten og hvordan tilliten i samfunnet vårt kan være i fare. I tillegg er det mange i dag - og da kanskje særlig den yngre generasjonen - som ikke kjenner til de samarbeidsmodellene som gjør at vi i Norge har fått velstandsøkning, samtidig som vi har små forskjeller. Dette er et konkurransefortrinn for Norge i dag og noe vi må passe på. Dette gjelder ikke minst for partene i arbeidslivet, hvor NHO og NHO Service og Handel er sentrale, sier Anne-Cecilie Kaltenborn under NHOs internlanseringen av rapporten. 

Flere tjenester i hjemmet

Utviklingstrekkene som er relevante for NHO Service og Handel-medlemmer, er blant annet at økt etterspørsel av tjenester, og da særlig tjenester i hjemmet. 

- Det er noen åpenbare grunner til det. Som Øystein Dørum, sjeføkonom i NHO, omtaler i rapporten, så brukte man før gjerne 160 timelønner for å kjøpe en vaskemaskin. I dag holder det kanskje med ni til ti arbeidstimer. Folk har mer penger å rutte med og det bruker de på tjenester. I tillegg er tjenestene blitt tilgjengelige via apper slik at du kan få tak i tjenester som man før ikke visste fantes. Heldigvis jobber også flere kvinner, og da blir det også mer etterspørsel av tjenester i hjemmet, sier Kaltenborn. 

- Vi er inne i en demografisk endring. Det betyr at vi blir flere eldre og flere vil bo hjemme lenger. Det betyr også at man kan ha interesse av å bruke mer penger på tjenester.

Godt omdømme

- Rapporten beskriver også på en god måte at norske bedrifter som selger tjenester - også velferdstjenester- har et veldig godt omdømme. De har blitt gode på å levere tjenester med høy standard. Jeg tror at vi i fremtiden også vil ha noen kulturgitte fordeler som gjør at vi også i tiden fremover kan selge velferdstjenester og andre tjenester utenfor Norges grenser. Det er mange spennende muligheter og viktige endringer som skjer innen service- og handelssektoren, og det beskriver rapporten på en veldig god måte, sier Kaltenborn. 

Mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!