Bedre muligheter for sommervikarer

#205

Anne-Cecilie Kaltenborn er leder av NHO Service og Handel. (Foto: Baard Fiksdal).

Fordi det går bedre i service- og handelsbransjen, får mange nå sommerjobb. - 1 av 5 bedrifter tar inn færre sommervikarer enn i 2019. Ingen friskmelding, men vi nærmere oss samme nivå som i 2019, før korona, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, adm.dir. i NHO Service og Handel.

Bakgrunnen er at 4 av 10 bedrifter nå mener markedssituasjonen er god, og hele 4 av 5 forventer uendret eller høyere omsetning de tre neste månedene. Dette er en klar forbedring i forhold til mai, viser NHOs medlemsundersøkelse, som ble klar denne uken.   

De som driver butikk er mest optimistiske, og nær halvpartene av bedriftene innen varehandel mener det er en god markedssituasjon for øyeblikket. Færre bedrifter frykter konkurs og langt færre har permitterte i juni enn i mai.   

-Selv om det nå går bedre for norsk økonomi, er det fortsatt utfordringsområder i handel og service. Kantiner, og vektere på flyplass, er fortsatt ikke ute av hengemyra. For bedrifter som går med underskudd innenfor disse bransjene vil støtteordninger fortsatt være viktige fremover, sier Kaltenborn.   

Hovedpunkter i undersøkelsen, NHO Service og Handel juni 2021 (endring mot mai):  

  • 22 % har tatt inn færre sommervikarer enn for to år siden  
  • 41 % opplever markedssituasjonen som «god» (opp fra 30 %)    
  • 45 % har hatt lavere omsetning sammenlignet med «normalt» (ned fra 47 %)   
  • 9 % hadde lavere sysselsetting sammenlignet med forrige måned (ned fra 15 %)  
  • 35 % forventer høyere omsetning de neste tre månedene (ned fr 37 %)   
  • 12 % forventer lavere sysselsetting de neste tre månedene(ned fra 13 %)  
  • 16 % har likviditetsproblemer (ned fra 17 %)  
  • 10 % vurderer at det er reell risiko for å gå konkurs (ned fra 13%)   
  • 16 % har permitterte (ned fra 24 %)  
  • 19 % har gjennomført oppsigelser (ned fra 20 %)  
  • 11 % har planer om oppsigelser (opp fra 10 %)   

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt