Å kjøre på en elg

"Jeg har prøvd å gjøre det beste ut av livet", sier Geir Hedenstad (38). Han var 19 da ulykken rammet (Alle foto: Baard Fiksdal).

Det var mange drømmer som gikk til helvete den kvelden Geir Hedenstad kjørte på en elg.

Det kunne skjedd hvem som helst. Her er historien om det som hendte og livet etterpå.

22.mai 1997. Klokken 22.35. Veien mellom Bjørkelangen og Hemnes i Aurskog Høland. Geir er 19 år og skal kjøre hjem en jente fra dagens judomøte. Det er en rett strekning. Høy fart. Plutselig dukker en fullvoksen elg opp på toppen av bakken. Flere hundre kilo ødeleggende kraft smadrer bilen fullstendig. Det eneste som kunne brukes av den lille Opel Corsaen var de to bakre felgene.

Jenta, som sitter på, får ingen varige skader. Hun krabber ut av bilen og går til nærmeste hus etter hjelp.

- Jeg ble fraktet med helikopter til Ullevål sykehus i Oslo og lagt i kunstig koma. Det var brudd på øvre ryggvirvel i nakken og fare for lammelser. Jeg hadde 10-15 brudd i ansiktet og andre skader. Jeg ble døv på det ene øret og sliter med tinnitus (øresus). Jeg sliter også med balanse, rettningssans, konsentrasjon og søvn, forteller Geir som nå er blitt 38 år gammel.

Drømmer som brast

Gutten hadde planer om å gjøre det bra i militæret og drømte om å gå på politiskolen. Dette og mye annet måtte legges i skuffen.

- Ble du bitter?

- Nei, jeg har prøvd å gjøre det beste ut av livet. Jeg gikk tre år på hotell og administrasjon på høyskolen i Alta og mangler ti vekttall på en bachelorgrad. Jeg fikk jobb på Park Hotell Alta og var nattevakt i ti år. Jeg trivdes godt, men så måtte hotellet avvikle driften og jeg mistet jobben i 2012.

Geir sliter med å finne seg en ny jobb. Når det går noen år uten napp blir det stadig tyngre. Ved hjelpe av arbeid- og inkluderingsbedriften Aksis og Ringer i vannet får han prøve seg i Securitas og får engasjement som nattvakt i 88 prosent stilling hos Scandic i Alta.

Tommy Edvardsen, driftsleder for mobile tjenester i Finnmark, forteller:

- Det var mange søkere da vi trengte en ny resepsjonist som kunne jobbe natta på Scandic Alta. Det er en krevende jobb. Du har ansvar for det meste på hotellet, fra brannsikkerhet, vakthold, til innsjekk, fakturering, regnskap og føring av statistikk. Du må være strukturert og nøyaktig. Også må du tåle at noen kunder er vanskelige, sier Edvardsen.  

Å gjøre karriere

På kort tid går Geir fra å være frustrert på jobbjakt til å legge nye karriereplaner. Securitas og Scandic er en real opptur.

- Sikkerhetsbransjen er en av få hvor du kan jobbe deg opp fra grunnen av med lite utdannelse og likevel gjøre karriere. Et symbol på dette er konsernsjefen i Securitas, Martin Holmen, som er leder for 6500 ansatte. Han har lite utdannelse, startet som vekter og har gått gradene fra bunn til topp, sier Geir.

For å jobbe i Securitas må Geir gjennom en obligatorisk vekterutdanning som selskapet selv står for. På grunn av de handikapp Geir har pådratt seg etter ulykken har han fått støtte av NAV til flyreise og andre utgifter. Vi treffer Geir på første kursdag i Oslo. 

- Dette er virkelig supert. Utdanningen gir oss alt vi trenger i jobbhverdagen.  Jeg har åpenbart havnet på riktig hylle. Jeg har begynt å tygge på om jeg skal ta fagbrev som vekter. Jeg er veldig optimistisk nå. 

Ringer i vannet er en rekruteringsordning for NHOs medlemmer som er driftet av NHO Service

mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!