NHO Service og Handel

Innhold

Bemanningsbransjen åpner døra til karrieren

Nyhet, Bemanning og rekruttering

Publisert

#205

Lars Henning Voll Mathiassen (34) har gjort karriere i Telenor. Foto: Baard Fiksdal.

Jobben som vikar åpner karrieredøra for Lars. I løpet av kort tid går han fra arbeidsledig til fast jobb, via et bedriftsinternt talentprogram og får en lederstilling med ansvar for 20 ansatte i Telenor på Fornebu i Bærum.

Denne historien er hentet fra boka "Vikar" som NHO Service ga ut i 2017. Boka finner du her

80.000 personer får jobb gjennom bemanningsbransjen årlig. Det store flertall av dem , som Lars, er  arbeidsledige eller studenter, viser tall fra NHO Service i 2015/2016.

Å være ung og ikke vite hva du skal bli kan være farlig. Uten et konkret mål kan det skje at du ikke satser nok eller satser feil. På det verste faller 1 av 3 gutter ut av videregående skole, ifølge tall fra NHO. "Utenforskapet" vokser i Norge. Det er ikke lett å være foreldre og skulle gi råd på veien.

- Jeg visste ikke hva jeg skulle bli. Jeg var usikker. Faren min sa: "Økonomi får du alltid bruk for". Jeg fulgte rådet. Det var et feilspor, sier Lars Henning Voll Mathiassen (34). Han dropper ut av "Økonomi og administrasjon" ved Høyskolen i Stavanger.

"Jeg ble ikke glad av å studere økonomi"

- Jeg hadde ikke interesse for faget. Jeg ble ikke glad av å studere dette. Jeg var ikke så motivert som jeg burde. Jeg gjorde bare det mest nødvendige. Jeg mestret ikke faget godt nok. Det er mulig jeg ikke var voksen nok.  Lars flytter til Bergen og tar en bachelor i medievitenskap på Universitet. Fra før har han et år som utvekslingsstudent på et college i Boston, USA. Her lærte han om massekommunikasjon, interkulturell kommunikasjon, kringkastingspromotering, organisasjonsteori og public relations. Studiet i Bergen er en naturlig oppfølger. Lars skriver en bacheloroppgave om norsk kringkastingshistorie og ser på hvordan NRK styrket sin posisjon i 1933-45.

Å bo hjemme er flaut

Når Lars skal ut i arbeidslivet i 2011 er det finanskrise og mediekrise. Å finne en relevant jobb er meget vanskelig. Lars flytter tilbake til gutterommet, hjemme hos mor og far i Drammen. Han blir boende et helt år. Det er flaut.

Det var litt av en nedtur. Det er ille å være snart 30 år og ikke kunne forsørge seg selv. Jeg søkte 40 jobber uten å få napp. Jeg vil ikke si at jeg var deprimert, men jeg mistet gløden, troen på at livet gikk min vei. Dette var en rar situasjon. Jeg visste jo at jeg er flink. Jeg visste at jeg har mye å by på. Men hvorfor var det ingen som oppdaget meg?

Lars begynner nå å arbeide på et sted han kjenner fra ungdomstida, på en gjenvinningsstasjon som Lindum AS driver på oppdrag for kommunen.

- Det viktigste i en slik jobb er å bygge opp tillit. Du må også være ganske robust, vil jeg si. Også er det viktig å takle stress. Det har jeg glede av i min nåværende jobb. Det er når det oppstår stressituasjoner at du blir målt som leder, og oppdager hvor god eller dårlig du faktisk er.

Arbeidsledig

- Etter hjemmesykepleien blir du arbeidsledig et par måneder?

- Jeg leter av alle krefter for å finne en jobb jeg kan vokse inn i. Det er frustrerende. Det store vendepunktet kommer takket være bemanningsbedriften Proffice (nå Randstad) og kontoret i Sandvika utenfor Oslo. Det er helt utrolig. Jeg får oppdrag nærmest på dagen. Det er en veldig positiv erfaring. Bemanningsbyrået ser meg og følger meg opp på en glimrende måte.

Telenor en maktdemonstrasjon. Enorme bygninger strekker seg ut i veldige flater av stål og glass. Her er en maurtue av mennesker og muligheter, som gjør inntrykk.

- Wow, tenker Lars når han går inn dørene på Fornebu og begynner i Telenor Norge AS som har 2.200 ansatte, 3.000 med alle datterselskapene. Nå skyter livet fart. Det er våren 2013. Lars starter som vikar i 1,5 år hos Forhandlerservice hos Telenor. Han får oppgaver med kundefront, teknisk support og sosiale medier. Det kan for eksempel være en Telenor-kunde som lurer på noe med sin mobil og fyrer av en twitter-melding. Lars svarer. Gutten står på. Han jobber mer enn han noen gang har gjort. Etter hvert går han over i fast jobb.

- Jeg oppdager at Telenor har et talentprogram og bestemmer meg for at dette skal jeg bare inn på.

Lars er på hytta. Han har ikke dekning. Det høres jo ikke så farlig ut, men i dette menneskes liv er det å være uten dekning noe av det minst tilfredsstillende man kan være. Lars tar med seg PC-en og kjører inn til jobben. Det er en søndag. Han sitter der og søker seg inn på Talentprogrammet. Han vet det ikke ennå, men dette skal bli en veldig viktig dag i livet. 

Jeg ble hoppende glad

-Jeg var en 1 av 14 heldige deltakere som kom inn, og hoppende glad. Dette er et program som utviklet medarbeidere, gjorde oss flinkere til å samarbeide og som ga meg «nøklene» til å bli en god leder. Og det åpnet for intern karriere. 

Halvveis inn i programmet får Lars beskjed om at "Teknisk support" trenger en ny avdelingsleder som får ansvar for 20 ansatte. Det er 1. november 2015. Lars skal debutere som leder.

- Mine viktigste oppgaver er trening av ansatte, kompetanse og dialog. Jeg har bare vært leder i et år nå, men erfaringen er at det er klokt å være tålmodig. Det er ikke alltid jeg sitter med et svar på en utfordring, og da vil jeg bruke tid på en avgjørelse. Det viktigste som leder for meg er å bygge på hver enkelt sin styrke, være motivator og sette høye mål til mine ansatte og meg selv. Jeg har gått fra å være en litt konfliktsky person til å bli tøffere og tåle konflikt. Å være leder et fortsatt en veldig ny rolle for meg. Jeg så ikke på meg selv som leder. Dette er en rolle du vokser inn i og kan utvikle over tid. Jeg har fått bedre selvfølelse og større trygghet. Livet er blitt mer planlagt. Jeg er blitt mer strukturert. Både på jobben og privat. Jeg liker det.

Det du nå har lest er bare et utdrag av historien om Lars. Hele finner du her

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!