Kartlegger innovasjon i serveringsnæring og matindustri

Publisert

#205

Foto: ColourBox.com.

Hvordan har serveringsbransjen og matindustrien blitt mer innovative under koronakrisen? Det skal en ny undersøkelse finne ut av som et samarbeid mellom NHO Service og Handel, NHO Mat og Drikke og matforskningsinstitutt Nofima.

Nofima vil se på hvordan koronakrisen er en mulighet for innovasjon, hvilke typer innovasjoner som er implementert og hvilke nye forretningsmuligheter som vil overleve etter krisen i norsk matindustri og serveringsnæring. Resultatene vil bli delt i etterkant.

Liten og stor

Dette er en kvantitativ undersøkelse rettet mot små og store norske serverings- og matvareselskaper om hvordan de innoverte og styrte endring under og etter koronakrisen. Man vil studere hvilke evner, ressurser som er essensielle og hvilken rolle offentlige insentiver og støtte spiller.

- Vi har sett eksempler på kantine- og serveringsbedrifter som har kommet opp med nye og spennende forretningsområder som mottrekk til koronakrisen, sier bransjedirektør Jorulf Brøvig Silde. - Nå dykker vi dypere inn i denne innovasjonskraften og er spent på hva Nofima kan finne fram til som kan styrke bransjens innovasjonskraft også i mer normale tider.

Bakgrunn

Koronakrisen har påvirket mange næringsmiddelbedrifter sterkt, og salget har falt drastisk i B2B (kantiner, restauranter, kiosker, bensinstasjoner), mens salget til B2C-markedene har endret karakter og tvunget matindustrien til å revurdere strategier, forretningsmodeller, distribusjon og salgskanaler. Tidligere undersøkelser av den økonomiske krisen i 2008 har vist at kriser kan føre til økt innovasjonsaktivitet for en liten gruppe raskt voksende, relativt nye selskaper og selskaper som allerede var svært innovative før krisen.

Forventede prosjektresultater
  • Bedrifter: Økt kunnskap om innovasjon i krisetider med eksempler fra bedrifter som lykkes til inspirasjon i eget innovasjonsarbeid.
  • NHO Service og Handel og NHO Mat og Drikke: Økt forståelse for medlemsbedriftenes situasjon og innovasjonsmuligheter i koronakrisen, samt ny kunnskap til bruk i resultatdeling og inspirasjon.
  • Forskning: Resultatene vil inngå i det vitenskapelige arbeidet i Nofimas strategiske forskningsprogram InnoFood/FoodForFuture.
Har du spørsmål?

Kontakt: Dr. Antje Gonera, seniorforsker Innovasjon i Nofima, antje.gonera@nofima.no

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Mann