Kantinerevolusjon prøver å endre nordmenns matvaner

Publisert

Prosjektleder Marthe Hiorth i Deloittes kantine under gjennomføringen av testen i mai.

Food (R)evolution-prosjektet har tatt en første testrunde av bærekraftig og nyutviklet kantinemat. Det skjer i kantinen til revisjon- og rådgivningsselskapet Deloittes i Bjørvika i Oslo, hvor 350 spiser daglig.

Matrevolusjonspartnerne er Equinor, Deloitte, ABB, Aibel, Aker Solutions, Coor, Lyse, SR-Bank Arena, Seabroker Services, Nexans og Anora. Prosjektet skal pågå til 2024 og har et budsjett på 18 millioner kroner, der 12,2 MNOK dekkes av Norges forskningsråd. SE MER HER.

– Dette smaker veldig bra, sier en av de kvinnelige testkundene om det plantebaserte «kylling»-produktet i red curry. Hun sier det er helt greit å være prøvekanin i et bærekraft-prosjekt.

Ville du kjøpt denne vegetariske kyllingen om den dukket opp i butikken?

– Ja, det ville jeg, det er noe med å ha smakt det først, og denne smakte godt, sier hun.

Kommentaren får prosjektleder Marthe Hiorth fra vårt medlem Coor til å smile: –Dette er det vi ønsker å oppnå. Det er en terskel å kjøpe et nytt produkt i butikken du aldri har smakt. I butikken er vi vanedyr. Det vi prøver på her er å stikke hull på et handlingsmønster. Liker de maten de får her, øker sjansen for at de handler den samme maten i butikken, sier Marthe Hiorth.

– Det er bred enighet om at konsumet av bærekraftig mat må opp. Men bred enighet har så langt ikke bidratt i noen særlig grad til å endre norske matvaner, sier hun.

Og det er dette «Food (R)evolution» har ambisjoner om å få til med kantina som laboratorium. Testen som blir gjennomført her og i mange andre av Coors kantiner skal bidra til det nødvendige taktskiftet vi trenger for å få til nødvendig vaneendring.

Plantebasert «kylling»-: crispy wrap.

Deloittes ansatte ved Oslo-kontoret som ønsker å være med på testrunden denne torsdagen kan velge mellom to retter – red curry som varmrett eller crispy wrap som kaldrett. Ingrediensen som testes ut denne dagen er et plantebasert «kylling»-produkt.

Og det er mange som lar seg friste, 225 av dagens 347 gjester valgte en av testrettene.

-Vi har matvareprodusentene Orkla Foods Norge og HOFF med på laget og dermed begynner vi helt bakerst i verdikjeden. En viktig del av dette prosjektet handler om å gi matvareprodusentene bedre forutsetninger for å treffe blink i produktutviklingen. I dette prosjektet får vi testet om produktene faller i smak og folk får smakt nye produkter. Vi tror det er en nøkkel til å gi forbrukere større tilgang til bærekraftige produkter, sier Hiorth.

Plantebasert «kylling»-produkt: red curry som varmrett.

Første gang et slikt prosjekt gjennomføres

Det er første gang at matvareprodusenter, forskningsinstitutt, IT- og innovasjonsmiljøer og en kantineleverandør slår seg sammen for å få nordmenn til å ta grønnere valg. Sammen med kantineleverandøren Coor, står matprodusentene Orkla Foods Norge og HOFF, IT-selskapet Foodback, forskningsinstituttet Nofima, og innovasjonsstudioet Æra.

Idet klokken nærmer seg lunsjtider fylles Deloitte-kantinen opp med sultne ansatte. Gjennom å scanne en QR-kode kan de gi tilbakemeldinger om maten de nettopp har spist. Flere ansatte smiler og sier de synes det er moro å være med på et slikt prosjekt, og at det er viktig å forske på bærekraftig mat.

-Før koronapandemien spiste 1,1 millioner nordmenn lunsj i kantiner hver dag. I kantinen på jobben spiser du det som tilbys. Når folk smaker og erfarer åpnes en unik mulighet til påvirke og endre matvaner. Det gjør dette endringslaboratoriet spesielt, sier Hiorth.

En enkel undersøkelse

-Vi står i kantinen som fylles opp av sultne ansatte. Store flyere ved inngangen og utgangen minner folk på at de i dag er med på et forsøk. På hvert av de bordene står instruksjoner om hvordan de skal gi feedback - en veldig enkel undersøkelse som tar 20 sekunder å gjennomføre. I dag var det 162 stykker som svarte. Crispy wrap fikk en gjennomsnittsscore på 4,8 (1-6), mens red curry fikk 4,7.

– Vi har et mål om å finansiere prosjekter som bidrar til et sunnere og mer bærekraftig matsystem. Food (R)evolution er et stjerneeksempel på et forsknings- og innovasjonsprosjekt som bidrar til løsninger nær forbrukeren. Vi har stor tro på at prosjektet skal nå sine mål, og dermed være et godt eksempel til etterfølgelse, sier spesialrådgiver Trond Einar Pedersen i Norges forskningsråd, som dekker 2/3 av kostnadene ved prosjektet som skal vare frem til 2024.

Orkla Foods Norge bidrar

Matvareprodusenten Orkla Foods Norge er også med på samarbeidet. Det er de som lager de nye bærekraftige produktene.

– Vi skal lage mat som både smaker og gjør godt. Prosjektet gir oss en mulighet til å benytte norske kantiner som laboratorium for å teste nye, bærekraftige matprodukter, og samtidig gi oss innsikt og anledning til å påvirke nordmenns matvaner, sier bærekraftsansvarlig Johanne Kjuus i Orkla Foods Norge.

Orkla ønsker å gjøre det enklere for folk flest til å spise grønnere. Ved å ta del i prosjektet håper de at også andre vil bidra til et mer bærekraftig matforbruk.

– Dette prosjektet er unikt i den forstand at vi samarbeider både med konkurrenter og kunder av oss. For oss er det likevel viktig å få testet produktene tidlig på forbruker, da vi vet at smak alltid må stå i fokus. Det får vi gjort i dette prosjektet, sier Kjuus.

Mer om prosjektet

Mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt