Allergenmerking i kantiner

Publisert

#205

Nye merkeregler, som gjelder fra desember 2014, stiller krav om at forbruker skal få informasjon om allergifremkallende ingredienser maten inneholder. Dette gjelder også uinnpakket mat fra serveringssteder.

Mattilsynet i Oslo, Asker og Bærum sjekket i mars og april 2015 allergenmerking i 48 kantiner.

Nye merkeregler, som gjelder fra desember 2014, stiller krav om at forbruker skal få informasjon om allergifremkallende ingredienser maten inneholder. Dette gjelder også uinnpakket mat fra serveringssteder. Mer om allergener.

Hensikten med Mattilsynets kampanje var å føre tilsyn med allergenmerking av uemballerte næringsmidler. For eksempel påsmurte rundstykker, salatbar, varmmat, kaker, pålegg og bakevarer. Under tilsynene valgte Mattilsynet også å fokusere på å gi veiledning i det nye regelverket. I tillegg ble det sett på orden og renhold i kantinene. 

De fleste kantinene hadde kjennskap til de nye kravene, med det var ulikt hvor langt de hadde kommet med merkingen. En gjenganger var mangler ved spesifisering av kornsort og nøtteslag. Her var det mangler i samtlige kantiner, med unntak av én. Kravene i regelverket sier at betegnelsen «nøtter» er for lite spesifikt og at hvert enkelt nøtteslag skal angis, for eksempel hasselnøtt. Innhold av glutenholdig korn skal også angis med betegnelsen på kornslaget. For eksempel i hvetemel og rugmel.  

Informasjon om allergener skal være tilgjengelig skriftlig, direkte for forbruker. Det er viktig at merkingen er tydelig og ikke kan misforstås, for allergener kan i enkelte tilfeller gi alvorlige allergiske reaksjoner.

Flere av kantinekjedene vil nå rette opp sitt system for allergenmerking. Mattilsynet ser svært positivt på at kjedene tar tak i dette, og at det ikke bare gjøres endringer i de enkelte kantinene. 

75 prosent av virksomhetene hadde tilfredsstillende orden og renhold

Når det gjaldt orden og renhold, fant inspektørene alt fra dårlig renhold av gulv på kjøkkenet til mangler ved renhold at utstyr og felles berøringspunkter. Det ble gitt en frist for å rette opp i disse forholdene. 

Noen av funnene var dårlig rengjorte felles berøringspunkt som håndtak på kjøleskap, mikrobølgeovn, skuffer og skap i noen kantiner. Andre eksempler er brytere på utstyr som komfyr og oppvaskmaskin, lysbrytere og dørhåndtak. Dersom seigt fettet belegg ikke fjernes fra håndtak og brytere med jevne mellomrom, vil urenheter kunne forurense maten indirekte via hendene til de som tilbereder maten. 

- Godt renhold er viktig for å minimere fare for forurensning av de ferdige matrettene. Ikke minst gjelder dette matretter som serveres rå eller kalde, for eksempel salat, sier seksjonssjef i Mattilsynet Inger-Marie Øymo.

Det ble ikke funnet noen avvik som var så alvorlige at det var nødvendig å fatte noen form for hastevedtak under kampanjen.

- Mattilsynet er fornøyd med at orden og renhold for en så stor andel av kantinene var tilfredsstillende og at det ikke funnet noen avvik som var så alvorlige at det var nødvendig å fatte noen form for hastevedtak under kampanjen. Vi ser positivt på at kantinene har kommet godt i gang med allergenmerking og forventer at vedtak om utbedringer som ikke allerede er rettet utbedres innen fristen, sier Øymo.

Det har kommet en veileder om allergener i ikke ferdigpakket mat som gir god informasjon samt tips og råd til alle som importerer, lager eller selger mat som serveres fersk og ikke ferdigpakket.

Mer her

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!