Feiring av de flinkeste menneskene i matbransjen

Publisert

Matprisen samler hele næringskjeden i matbransjen med utgangspunkt i tematikker knyttet til bærekraft og økologi.

En feiring av de flinkeste menneskene i matbransjen er like om hjørnet. Våre medlemmer Kolonihagen, Coor og Oda kan vinne heder under en storstilt prisutdeling som avholdes på Sentralen i Oslo 13. november.

– Vi løser ikke klima- og naturkrisen uten å endre måten vi spiser og produserer mat på. Det er derfor matprisene finnes: For å vise fram de viktige aktørene som går foran og som finner bærekraftige løsninger, også der hvor det ikke er noe system eller politikk som bygger opp om det. Vi feirer de som dyrker, baker, steker, sanker, fisker, forsker og skriver fram maten som gir oss gode måltider, både i dag og i kommende generasjoner, sier juryleder Ingrid Kleiva Møller til bladet Horeca.

Matprisen har åtte priskategorier: Matprisen, Årets kjøkken, Årets storkjøkken, Årets produsent, Debioprisen, Årets formidler, Årets salgskanal og Årets utfordring.

Vårt medlem Coor er nominert i kategorien "Årets storkjøkken", mens vårt medlem Kolonihagen er nominert til Matprisen 2023. Vårt medlem Oda kan vinne i kategorien " Årets salgskanal".

Juryen sier om Coor

Coor driver mer enn hundre kantiner, personalrestauranter og kaffebarer, og når ut til mange mennesker hver dag. Som kantinedrivere har de konkrete målsettinger som favner både ernæring og miljø. Mindre, men bedre kjøtt, mer frukt og grønt, lavere klimagassutslipp, mer sertifisert fisk. Dette er noe av det som står på menyen hos Coor, samtidig som de jobber aktivt for å kutte matsvinn, blant annet ved å engasjere og bygge kompetanse hos ansatte. Inngangen til bærekraftstrategien er dokumentarbarhet og etterprøvbarhet, og menyene kantinebesøkende presenteres for viser tydelig klimagassavtrykket varmrettene har.

Juryen sier om Kolonihagen

Kolonihagen har store ambisjoner og vil gjøre ting annerledes. I snart 20 år har Kolonihagen arbeidet for å endre folks vaner i mer bærekraftig retning gjennom å produsere og selge mat bevisste forbrukere ønsker å kjøpe. Fra matkasser med lokale og økologiske råvarer, til bakeri og restaurant på Frogner i Oslo, og deretter til dagens storsatsning på økologiske kvalitetsprodukter i dagligvare, med høye målsettinger både innen dyrevelferd og jordhelse. Slik kolonihager har vært en kilde til frukt fra egne frukttrær og hageflekker med selvgrodde grønnsaker, har Kolonihagen gjort norske økologiske råvarer tilgjengelige for alle oss som kjøper mat i butikk.

Juryen sier om ODA

Oda er Norges største matbutikk på nett. Siden oppstarten for ti år siden har de klart det mange ikke har klart, nemlig å få hjemlevering til å være lønnsomt. Færre, store lager gjør det mulig å ha et stort økologisk sortiment, og et rekordlavt matsvinn. Gjennom samarbeid med andre aktører, som Dyrket, kan de tilby både varer fra de store aktørene, men også små, lokale produsenter. I tillegg hjelper de oss som er kunder til å ta mer bærekraftige valg ved å vise deg klimaavtrykket til maten din på kvitteringen. Oda hjelper forbrukere til å ta bærekraftige valg, både gjennom kampanjer og gjennom forskning. En stadig økende omsetning av økologiske produkter tyder på at strategiene deres nytter.

Mer om matprisene her

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt