Renholdsfirma reddet påskeferien

Publisert

Foto: Colourbox

Da noroviruset herjet på Color Fantacy denne uken sørget vår medlemsbedrift, Toma, for grundig nedvask av skipet slik at det etter kort tid kunne seile avgårde med påsketuristene til Kiel.

På søndag valgte Color Line å kansellere søndagens tur fra Oslo til Kiel etter at over 120 personer, både reisende og ansatte, ble smittet med viruset. Mandag mønstret renholdere fra Toma skipet som lå til grunn i Bunnefjorden i Oslo, for profesjonell nedvask av hele skipet.

– Vi er godt kjent med smittevask på lugarer ettersom det daglig er utfordringer med lugarrenhold grunnet ulike typer sykdommer eller andre situasjoner, sier Grete Hansen, avdelingssjef og kontraktsjef i Toma Facility Norge AS. - Derfor har vi fokus både på opplæring og kontinuerlig veiledning av våre medarbeidere. Ledere har smittekurs, samtidig som vi har egne medarbeidere i teamet vårt som har spesifikk erfaring knyttet til denne typen arbeid.

Viktigheten av godt HMS-arbeid

Hansen viser til at omfanget av nedvask av et helt skip er langt mer utfordrende enn ved ordinær lugarrenhold. Noroviruset er i tillegg svært smittsomt og overføres vanligvis gjennom hendene.

– I dette tilfellet hadde vi rundt 40 personer som jobbet hele dagen med nedvask og smittevask av blant annet lugarer, korridorer, restauranter og crewlugarer. Vi desinfiserte alle flater og brukte egne vaskekluter på hvert bad og til hver lugar. Arbeidet gjorde vi i samarbeid med Color Line sine ansatte.

Hun viser til at god ledelse, gode planer og god kommunikasjon er avgjørende når et stort team er involvert og mange arbeidsoppgaver skal utføres samtidig.

Et stort team ble satt inn for profesjonell nedvask og desinfisering av Color Fantacy denne uken. Her under en av pausene utenfor terminalen. Grete Hansen, avdelingssjef og kontraktsjef i Toma Facility Norge AS, på huk i rød jakke. Foto: Grete Hansen

– HMS-arbeid hos ansatte er svært viktig, og spesielt viktig ved virusutbrudd, fortsetter Hansen.

– Våre ansatte blir fulgt tett opp av våre ledere med kompetanse innen smittevern. De har kontinuerlig dialog med medarbeiderne om viktigheten av å beskytte egen helse ved å bruke riktig verneutstyr som munnbind og hansker. Dette er viktig for å holde smitten under kontroll slik at den ikke sprer seg. Dersom de føler seg dårlig, blir de bedt om å gi beskjed umiddelbart.

I tillegg til nedvask av selve skipet, måtte også terminalen hvor gjester hadde oppholdt seg vaskes ned. Det ble foretatt ekstra renhold av blant annet toaletter, rekkverk, og håndtak.

– Vi fikk god erfaring i smittevern og nedvask under koronapandemien, sier hun spøkefullt.

Forebyggende helsearbeid

Renhold defineres av Arbeidstilsynet som forebyggende helsearbeid fordi det motvirker at sykdommer sprer seg. Da pandemien traff Norge i 2020, gikk det ikke langt tid før renholdere ble anerkjent som en kritisk samfunnsfunksjon.

Jorulf Brøvig Silde, bransjedirektør Drift og Service i NHO Service og Handel.

Bransjedirektør Drift og Service i NHO Service og Handel, Jorulf Brøvig Silde, er tydelig på at renhold er viktig for at samfunnet skal fungere og holde åpent.

– Profesjonelle renholdsaktører er bærebjelker i et velfungerende samfunn. Mange samfunnsfunksjoner er helt avhengig av sine renholdstjenester både i det daglige og for å håndtere særskilt utfordrende situasjoner, som denne. Våre medlemsbedrifter satser mye på planmessig kvalitets- og metodeutvikling. Bransjens egen Kompetansestandard Renhold legger et godt grunnlag for ytterligere spesialiserte tjenester. 

  

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt