- Kontoret har blitt viktigere enn før, og vi med det

Publisert

Daniela M. Hamborg, årskonferanse Drift og Service 25

Hamborg beskriver arbeidstakere som stiller høye krav til arbeidsplassen og kontoret når det kommer til fleksibilitet, digitalisering og bærekraft. Da går også forventningene til kontoret opp. Foto: NHO Service og Handel

Hvordan påvirker digitalisering, bærekraft og hybrid arbeidsliv drift- og servicebransjen? Det var tema da Daniela M. Hamborg gikk på scenen under Drift og Service sin årskonferanse. Hun mener at bransjen har blitt viktigere enn før som følge av endringene i norsk arbeidsliv.

- Selv har jeg vært rådgiver på dette feltet i snart 25 år. Samtidig jobber vi i en bransje hvor mange unge mennesker kommer til oss, og generasjon Z er sterkt til stede. Det merker vi både på hva de krever, forventer og ønsker.

Slik innledet Daniela M. Hamborg foredraget sitt under årskonferansen til Drift og Service i NHO Service og Handel. Hamborg er Associate Partner i EY og leder for Future of Work-strategien samt Facility Management & Real Estate-gruppen i Norge, og har inngående innsikt i bransjen.

Forventningene endres

Et viktig poeng fra Hamborg, var hvordan endringer skjer raskere enn før, og at virksomheter må tilpasse seg kjapt.

- Og så er det en del faktorer vi ikke kommer utenom. Klimakrisen for eksempel. Den er her, den påvirker oss. Reguleringer endres, og preferansene endres samtidig. Videre endret pandemien hvordan vi jobber sammen. Vi ble dratt inn på Teams, og digitaliseringen forsvant ikke da samfunnet åpnet igjen. Den hybride arbeidsformen har kommet for å bli.

For fleksibilitet har blitt et selvsagt krav for mange arbeidstakere i dag, særlig blant de yngre.

Videre viser undersøkelser at bærekraft og sosialt ansvar er et viktig for kriterium for arbeidstakere når de skal søke jobb. Det eneste som er viktigere, er teknologi.

Må ta ansvar

- En annen tendens vi ser, er at kravene til kontoret har blitt større – særlig i lys av at mange kontormedarbeidere kan jobbe hjemmefra og har muligheten til det på grunn av digitaliseringen. Det forventes hotellopplevelse. Hvem skal da drifte og vedlikeholde disse byggene? Når bærekraft også er viktig, hvem skal sikre at materialer utnyttes til sitt fulle og at maten er kortreist? Her får drift- og servicebransjen en stadig større rolle, forklarte Hamborg.

Basert på hennes mangeårige erfaring, var hun trygg på å si at bransjen rett og slett har blitt mer viktig.

- Samtidig er det viktig at vi tar det ansvaret. At vi er tydelige på å dele kunnskap og fakta, evaluere og være tett på, slik at beslutninger hos leverandørene ikke tas basert på følelser alene, avsluttet hun.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?