NHO Service og Handel

Innhold

Tvunget til å stenge før nye regler: – Føler vi har blitt lurt

Nyhet, Næringspolitikk, Frisør og velvære

Publisert

#205

Frisør og velværebedrifter fikk yrkesforbud 12 mars og er hardt rammet. Nå ber de om hjelp (Illustrasjonsfoto: NFVB)

De nye permitteringsreglene vil ikke gjelde tilbake i tid for bedrifter som ble nødt til å stenge i forrige uke. Nå ber NHO om kompenserende tiltak overfor blant annet frisører og restauranter, skriver E24.

NHO Service og Handel og NHO Reiseliv krever kompenserende tiltak for bedrifter som varslet permitteringer, gjeldende fra 13. mars, og som allerede har betalt lang arbeidsgiverperiode, melder E24.

Espen Sævold, eier av fire frisør- og hudpleiesalonger og president i NFVB, sier til E24 at konsekvensene av større permitteringskostnader kan bli alvorlige for særlig mindre bedrifter.

– Vi ble pålagt å stenge på fire timers varsel den 12. mars. Dagen etter sier regjeringen at de skal redusere permitteringsreglene, så arbeidsgiverperioden kuttes fra 15 til 2 dager. Da permitterer vi, for vi har ikke arbeid. Og så forstår vi i ettertid at det ikke var reelt, at vi må betale helt til vedtaket er gjort. Her føler vi at vi blir lurt – at vi har stolt på myndighetene og at de ikke holder det de lover, sier Espen Sævold.

Se omtale i E24

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt