Bransjeprogram for detalj- og faghandelen
Regjeringen har etablert treparts bransjeprogram for kompetanseutvikling der staten og partene i arbeidslivet samarbeider om å øke deltakelsen i kompetanseutvikling innenfor utvalgte bransjer. NHO Service og Handel, Handel og Kontor Norge, samt Virke samarbeider med Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse om å utvikle korte og relevante utdanningstilbud innenfor detalj- og faghandel.
Målet med bransjeprogrammet er å bidra til kompetanseutvikling i tråd med bransjenes behov, slik at ansatte kan takle omstillinger og være bedre rustet for morgendagens arbeidsliv. Tilbudet innen detalj- og faghandel er åpent for alle ansatte, permitterte og arbeidsledige i bransjen. Bransjeforeningen Handel sitter i bransjeprogramstyret for fag- og detljhandel.
Faglige råd
Bransjeforeningen Handel er representert i Samarbeidsrådet for fag- og yrkesopplæring.
Dette er et trepartssamarbeid som består av partene i arbeidslivet og utdanningsmyndighetene. Samarbeidsrådet for yrkesopplæringen (SRY) er oppnevnt av Kunnskapsdepartementet. Det skal gi departementet råd og ta initiativ for å fremme fag- og yrkesopplæringen.
De faglige rådene er oppnevnt av Utdanningsdirektoratet – ett faglig råd for hvert av de 10 utdanningsprogrammene for fag- og yrkesopplæringen. De faglige rådene gir råd til statlige utdanningsmyndigheter om spørsmål som gjelder fagene innenfor de respektive utdanningsprogrammene. De er også viktige bidragsytere for utvikling av kunnskapsgrunnlaget om fag- og yrkesopplæringen.
Bransjeforeningen Handel er representert i:
Faglig Råd for håndverk, design og produktutvikling
https://sryogfagligerad.no/faglig-rad-for-handverk-design-og-produktutvikling/
Faglig Råd for salg, service og reiseliv
https://sryogfagligerad.no/faglig-rad-for-salg-service-og-reiseliv/
Faglig Råd for frisør, blomster, interiør og eksponeringsdesign
https://sryogfagligerad.no/faglig-rad-for-frisor-blomster-interior-og-eksponeringsdesign/
Fant du det du lette etter?
Fant du det du lette etter?
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?