Heftig musikk i fullt lokale øker salget

Publisert

#205

Lady Gagas fengende musikk kan sette fart på salget i butikken (Foto: ColourBox.com).

Ny forskning viser at du blir påvirket av at det er mange i butikken og om musikken som blir spilt over høyttalerne er rask eller rolig.

Om rapporten

Rapporten er fra juli 2017, er basert på eksperimenter uført i Oslo i 2014 og laget av Klemens Knöferle, Vilhelm Camillus Paus og Alexander Vossen ved Handelshøyskolen BI i Oslo, Saatchi & Saatchi Oslo, og Universitet i Siegen i Tyskland.

Tenk deg at du går inn i en liten dagligvarebutikk for å handle. Du har kanskje handlelappen klar og vet nøyaktig hva du skal ha og hvor mye.

Din målbevissthet til tross: Ny forskning viser at du mest sannsynlig blir påvirket både av de andre i butikken og hva slags musikk som blir spilt over høyttalerne. Forskere fra BI har undersøkt halvfulle og stappfulle butikker, og om musikken egentlig spiller noen rolle i hver av dem. Påvirker den egentlig sluttsummen på kassalappen?

Seks butikker i Oslo

Forsker Klemens Knöferle ved Handelshøyskolen BI har gjennomført studier av seks forskjellige små dagligvarebutikker i ulike deler av Oslo. Ingen av butikkene var større enn 100 kvadratmeter. 

Sammen med flere andre forskere gjennomførte han eksperimenter fire timer om dagen, seks dager i uken over en periode på seks uker fra mai til juni 2014.

Noen ganger satte de på rask, fengende musikk som Lady Gaga eller Taylor Swift. Andre ganger fikk kundene høre rolige ballader under handleturen. For å ha noe å sammenligne med, slo de også musikken helt av i perioder. Hele tiden fulgte de med på hvor folksomt det var i butikken.

43 000 handler

Knöferle og kolleger gikk gjennom mer enn 43 000 handler for å se om sluttsummen ble påvirket av hvor mange kunder det var i butikken og musikken som ble spilt. Studien viser at vi legger igjen minst penger i kassen når det er få andre kunder i butikklokalene.

Legger vi handleturen til et tidspunkt der det er passe mange andre kunder, handler vi for større beløp.
– Da ser vi kanskje litt på hva de andre kjøper og lar oss friste til å ta med oss noe vi kanskje ikke hadde tenkt vi skulle handle, sier Knöferle til Forskning.no

Last ned  rapporten her (betaling)

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!