Rema merker alle egne varer med «ofte god etter»

Publisert

tørrmat

– Reduksjon av matsvinn er en viktig del av ansvarsarbeidet i REMA 1000, og noe mange av kundene våre er opptatt av. Vi har testet tilleggsmerkingen «ofte god etter» på egg og ser at det er noe kundene setter pris på. For å bidra ytterligere i kampen mot matsvinn innfører vi nå tilleggsmerkingen på alle egne varer med best før-dato, sier Kaia Andresen, sjef for miljø og samfunnsansvar i REMA 1000.

Vår medlemsbedrift Rema 1000 vil redusere matsvinn ved å innføre merkingen «ofte god etter».

«Best før» benyttes på matvarer der det ikke er helsefare forbundet med å spise varen etter dato er passert. Smak og kvalitet kan forringes, men i de fleste tilfeller vil varen ha god kvalitet lenge etter datoen er passert. Matvett viser eksempelvis til at egg kan være holdbare flere måneder etter dato dersom varen oppbevares riktig

REMA 1000 vil innføre bransjestandarden som store deler av matbransjen er blitt enige om å benytte. Ifølge Matvett, som er matbransjens eget selskap for å forebygge og redusere matsvinn, er erfaringen at forbrukerne ser på tilleggsmerking som nyttig.

– Reduksjon av matsvinn er en viktig del av ansvarsarbeidet i REMA 1000, og noe mange av kundene våre er opptatt av. Vi har testet tilleggsmerkingen «ofte god etter» på egg og ser at det er noe kundene setter pris på. For å bidra ytterligere i kampen mot matsvinn innfører vi nå tilleggsmerkingen på alle egne varer med best før-dato, sier Kaia Andresen, sjef for miljø og samfunnsansvar i REMA 1000.

I Norge kastes det ca. 355.000 tonn spiselig mat i året, hvor forbrukerne står for rundt 60 prosent av svinnet. Ifølge Matvett skyldes mye av dette usikkerhet rundt holdbarhet. Målet med innføringen av «ofte god etter» er derfor å skape bevissthet rundt at maten i mange tilfeller kan spises etter best før-datoen.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!