Kolonial kåret til Årets Retailer: - Det er en stor ære

Publisert

vinnere

VINNER: Kolonial har utmerket seg det siste året, og ble torsdag kveld kåret til Årets Retailer. Mats André Kristiansen (til høyre), markedsdirektør i Kolonial. I midten Leif Bache-Mathiesen, fagsjef for Handel i NHO Service og Handel. FOTO: Christoffer Krook.

Siden 2013 har de kjempet seg inn i det trange dagligvaremarkedet, og satt en ny standard i sin bransje. Torsdag kveld ble de hedret med prisen Årets Retailer på Den store Retaildagen.

Torsdag gikk startskuddet for Den store Retaildagen, som NHO Service og Handel er med å arrangere, på Vulcan Arena i Oslo. Arrangementet er årets viktigste begivenhet for alle som jobber med retail og inneholder seminarer som tar opp tidsaktuell tematikk som omhandler bransjen. På kveldstid er det duket for utdeling av priser som har som mål å hylle de beste retailjobbene som er gjort i året som er gått. Og den gjeveste prisen er Årets Retailer, som i år gikk til Kolonial.

- Det kom veldig overraskende, men det føles kjempebra. Vi hadde ingen anelse om dette, sier en storfornøyd Mats André Kristiansen, markedsdirektør i Kolonial.no.

- Dette er vel den første klassiske bransjeprisen vi har vunnet, og det er godt å bli anerkjent for innsatsen vi har lagt ned. Det er en stor ære, legger han til.

Vekst

Årets Retailer tildeles en person/bedrift som har utmerket seg spesielt ved å skape gode resultater gjennom kontinuerlig utvikling og/eller har satt standard i sin bransje. Og det kan man trygt si at disse kriteriene er noe Kolonial oppfyller.

- Da vi lanserte Kolonial i 2013, så fikk det veldig fort vann på mølla og vi måtte utvide leveringstilbudet vårt. Første året hadde vi en omsetning på cirka 75 millioner kroner, og nå er det på rundt en milliard. Det er helt tydelig at vi har truffet noe, sier Kristiansen.

«Når juryen i Retailprisen velger å hedre denne nykommeren, er det fordi der andre har forsøkt, men gitt opp, har disse folkene gitt gass og videreutviklet konseptet sitt og økt. Dagligvarebransjen er som vi alle vet preget av noen få, store aktører. Vi ønsker derfor å gi en klapp på skulderen og lykke til videre til en liten, men spennende utfordrer», heter det i juryens begrunnelse.

For dårlige innkjøpsbetingelser

- Grunnen til at mange i vår bransje gir opp er fordi innkjøpsbetingelsene er så dårligere. Det er rett og slett for vanskelig å starte opp en ny matbutikk i Norge. Vi skjønte tidlig at vi måtte gjøre noe med prisene på produktene, og vi gikk inn i et slags tvangsekteskap med Rema 1000. Vi måtte selge deler av selskapet for å oppnå gode innkjøpsbetingelser. Dette er ikke noe alle har anledning til å gjøre, og det er nok en av hovedgrunnene til at vi har lykkes, og andre ikke, sier han.

Videre trekker han fram bedriftens kontinuerlige fokus på å ha en god nettbutikk, hvor de selv utvikler ny teknologi. I tillegg er kundetilfredshet selvfølgelig også et viktig kriterium.

- Vi definerer oss som en teknologibedrift som selger matvarer. Fremover vil vi fortsette med samme strategi, og selvfølgelig fortsette å tilby de beste produktene, sier han.  

Foto: Christoffer Krook.

Også vår medlemsbedrift Rema 1000 ble hedret med Brings DM-pris for introduksjonskampanjen «Solvinge Hubbard» av og for Rema 1000. NHO Service og Handel intervjuet Tom Kristiansen, administrerende direktør for Rema Etablering Norge, i forbindelse med lanseringen av «Hubbard». Kristiansen forteller at Rema 1000 tar dyrevelferd på alvor, og at «Hubbard» er et synlig bevis på det. Se videoen her: 

Denne videoen kan ikke vises her. Trykk på lenken under for å åpne video på eksternt nettsted i ny fane.

Se video her

 

Se alle prisvinnere fra Den Store Retaildagen.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!