NHO Service og Handel

Innhold

Tyveribølge i Oslo - slik beskytter du deg

Nyhet, Sikkerhetsbransjen, Handel

Publisert

politimann

Bedrifter opplever nå økende tyveri av dyre designmøbler/gjenstander, kunstverk og merkeklær fra næringsvirksomhet, viser et notat fra politiet. Risikoen øker under korona med mange nedstengte virksomheter.

Særlig rammet er sentrum av Oslo, Lysaker og Skøyen, men også andre steder i landet er utsatt.

I 2020 har det vært en rekke grove tyverier av blant annet designmøbler, -gjenstander, -smykker, kunstverk og merkeklær fra blant annet interiørbutikker, nærings-/kontorlokaler, hoteller og klesbutikker. Mange av tyveriene har funnet sted i sentrumskjernen i Oslo, men det kan ikke utelukkes at dette foregår andre steder i landet.

Felles for tyveriene er at de utføres på en profesjonell måte ved at de fremstår som nøye planlagt og at det er flere gjerningspersoner som samarbeider om tyveriet. Tyveriene utføres ofte i løpet av kort tid, som kan tyde på at de tidligere har vært på stedet og rekognosert, og således vet hvor de skal gå og hva de skal stjele.

De fleste gjenstandene som stjeles har høy verdi. Eksempler på stjålne gjenstander er designstoler fra merkene Finn Juhl og Erik Jørgensen til verdi mellom 40.000 - 90.000 kroner per stol. Ved flere av tyveriene har gjerningspersonene tatt seg inn eller ut "bakdører" til butikker og næringslokaler. Der hvor det har vært låste dører, har de lurt seg inn like etter at en ansatt har gått ut. Det antas at gjerningspersonene benytter seg av kjøretøy der hvor det stjeles store gjenstander som for eksempel møbler.

Gjerningsmenn

Det fremstår for politiet at det er samme gruppering som står bak mange av disse tyveriene. Dette er hovedsakelig menn i midten av 30 årene med østlandsdialekt. Disse går pent/normalt kledd, og skiller seg ikke ut på noen nevneverdig måte. Tidspunkt for innbruddene er ettermiddag/kveldstid.

Her er noen spørsmål du kan stille i egen virksomhet for å bedre sikkerheten:
  • Internkommunikasjon: Er det gitt tydelig beskjeder til forkontor, vektere osv. om det er bestilt flytting, serviceoppdrag? Uten en klar og tydelig internkommunikasjon er det enkelt for kriminelle å ta seg inn i bygninger, ta med seg gjenstander, uten at noen reagerer.
  • Hva slags type sikkerhet kjøper du, hva slags dialog har du, hva er du opptatt av for å få en helhetlig sikkerhetsløsning? (FG godkjente, alarmer, rullegardiner, verdioppbevaringsenheter, varsling, bevissikring i form av kamerabilder, forsinke innbruddstyven ved manuelle tiltak. GPS-sporing blant attraktive varer kan være en rimelig investering).
  • Hvor strategisk er plasseringen av kameraer i din butikk og hvilke rutiner har du for service og sjekk av kameraene?
  • Hvilke rutiner har du med alarmsystemer - koder og autopåslag.
  • Politiet erfarer at lysforhold i og rundt virksomheten er viktig for å hindre ulike former for lovbrudd, er det noe dere har tatt hensyn til?
  • Hvordan er de interne rutinene for oppbevaring av større verdier/attraktivt tyvegods? Har dere sonesikring?
  • Innsidetrusler – personellsikkerhet – er en økende trussel. Foretar du bakgrunnssjekk, vurderer du verdiene i din bedrift?
Når  tyveri pågår

Ved pågående tyverier skal politiet ringes omgående på 112, og tilknyttet vektertjeneste varsles ved for eksempel alarmknapp. Dersom tyveriet nettopp har skjedd, skal politiet ringes på 02800. Legg merke til bekledning på gjerningspersoner, og eventuelle kjøretøy, slik at beskrivelse kan formidles raskt til politiet og eventuell vektertjeneste.

Anmeld tyveri

Det oppfordres om at alle tyverier anmeldes til politiet.

Bruk dette skjemaet ved anmeldelser (word)

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt