- Det blir jul i år også, men vi frykter nedgang

Publisert

Thomas Heyerdahl driver to gullsmedforretninger i Oslo. Foto: Baard Fiksdal

- Det blir jul i år også, sier Thomas Heyerdahl som driver to gullsmedforretninger i Oslo, men han frykter nedgang på 10% i denne viktige sesongen.

-Julen har alltid vært helt avgjørende for vår bransje. Å miste ti prosent omsetning er alvorlig, men likevel ikke krise. I 2022 holdt vi samme nivå som i 2021 og det er sannsynlig at 2023 ikke blir like bra. For de fleste har de faste kostnadene blitt betydelig dyrere, så mange vil nok knipe litt ekstra på sine gavekjøp i 2023. Men gaver skal de likevel ha. Vi har mange kunder i det eksklusive segmentet, og disse er mindre sårbare for renteheving og økte priser. Vi blir nok derfor mindre rammet enn andre bransjer innen retail, sier Heyerdahl.

Mann i dress

Daniel Hauan er Head of Communications i Komplett Group. Foto: Komplett

-Vi har hatt god fart i butikken de siste månedene

- Det er vel ingen hemmelighet at vi opererer i ett tøft marked om dagen. Forbrukernes lommebøker har blitt trangere, og tjenestekonsum har kommet tilbake på normalnivået igjen. Dette vil selvsagt gå noe utover forbrukernes evne til å bruke utover nødvendighetsgoder, sier Daniel Hauan, som er Head of Communications i vårt medlem Komplett Group. 

- Derimot så indikerer forbrukerundersøkelser at kjøpelysten under perioder som Black Week vil være tilstede i år. Vi ser også at Black Week har blitt en viktigere og viktigere del av julehandelen de siste årene. På toppen av dette så har vi hatt god fart i butikken de siste månedene, noe som gir oss god tro på en bra julehandel, men også en god høysesong generelt, sier Daniel Hauan.

Handlevaner innen leketøy er stabile

Det er ikke store svingninger i vår bransje fra år til år, sier Sprell-sjef Christian Sogn Iversen. Han tror årets julehandel vil bli omtrent som i fjor. 2022 var et godt år for Sprell.

-Vi pleier å si at det eneste som er sikkert er at det blir jul.

-Leketøysmarked skal nok dessverre noe ned i vår bransje i år. Jeg vil tro at det dreier seg anslagsvis fem prosent nedgang og er relatert til svakere kjøpekraft. Vi har klart oss bra i et fallende marked i 2023 med en oppgang på 18 prosent. En del av forklaringen er at kvalitet klarer seg bedre enn kvantitet. Største del av omsetningen ligger i fysiske butikker. Det er nullvekst i netthandel generelt, men vi opplever vekst. Leketøy dreier seg om opplevelser og det er viktig for mange å kunne ta og kjenne på produktene, sier Christian Sogn Iversen.

Se vår prognose for julehandelen her

Christian Sogn Iversen er daglig leder i Sprell. Foto: NHOSH

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt