EU og norske handelsbedrifter: – Viktig å være tidlig på ballen

Publisert

Rådgiver hos NHO Brussel, Christoffer Stenseth under Retail Summit 25.

Foto: Baard Fiksdal

Under årets Retail Summit 2025 kastet Christoffer Stenseth fra NHO Brussel lys over utfordringer og muligheter knyttet til EUs grønne og digitale politikk – og kom med klare råd til norske bedriftsledere.

Tre råd for å stå stødig

For bedriftsledere som ønsker å forstå og håndtere EU-regelverk bedre, har Christoffer Stenseth tre klare råd:

  • Ha god dialog med norske myndigheter – spesielt med dem som jobber med gjennomføring av regelverk.

  • Bruk interesseorganisasjoner aktivt – som kanal for informasjon og påvirkning.

  • Knytt deg til relevante nettverk og fora – for å holde deg oppdatert på endringer og muligheter i Brussel.

Hvordan kan norske handelsbedrifter navigere i det stadig mer omfattende EU-regelverket som påvirker deres hverdag? Det var problemstillingen rådgiver i NHO Brussel, Christoffer Stenseth tok tak i under årets Retail Summit. 

Først og fremst mener Stenseth at det blir feil å si at Norge tilpasser seg EU. 

– EØS-avtalen er en gjensidig forpliktelse som gir norsk næringsliv adgang til verdens største indre marked. Det er i vår felles interesse å ha like regler og standarder. Dette gir stabile rammevilkår og forutsigbarhet. Men det krever også at Norge leverer på sine forpliktelser. Et økende etterslep i implementeringen av EU-regelverk skaper usikkerhet og kan svekke Norges troverdighet som partner i det europeiske samarbeidet, forklarer han.

Forsinket oppvåkning gir svekket påvirkning

Stenseth peker på at en hovedutfordring for norske bedrifter, er at de ofte først får kjennskap til nytt EU-regelverk når det er ferdig forhandlet og klart til implementering gjennom EØS-avtalen.

– I Sverige og Danmark kobles næringslivet tidligere på, fordi deres myndigheter er med i forhandlingene. Dermed involveres også bedriftene for å gi nasjonale innspill. I Norge kommer mange først på banen når det er for sent å påvirke, sier Stenseth.

Han understreker at dette bidrar til en følelse av at EU-reglene blir tredd nedover hodene på norske aktører, til tross for at det finnes muligheter for innspill tidligere i prosessen.

– Det er positivt at norske myndigheter nå i større grad inviterer til tidlige innspillsmøter om viktig EU-politikk, men her må også bedriftene koble seg aktivt på. Å støtte seg på NHO kan være nyttig for flere bedrifter her, mener han.

Konkrete EU-regler som påvirker handelen

To av de mest aktuelle regelverkene for handelsnæringen er emballasjeforordningen (PPWR) og Digital Services Act (DSA). Begge er direkte konsekvenser av EUs grønne og digitale strategier.

– Emballasjeforordningen skjerper kravene betydelig. Det innføres blant annet forbud mot visse typer engangsplast og mål for reduksjon av emballasje. For Norge pågår det nå tilpasningsarbeid, blant annet i en egen arbeidsgruppe som ser på hvordan nye ombrukskrav vil slå ut for det norske pantesystemet, forklarer Stenseth.

På det digitale området gir DSA forbrukere nye rettigheter og ansvarliggjør store digitale plattformer.

– Dette berører også norske nettbutikker og markedsplasser. For eksempel blir det forbudt å designe løsninger som bevisst forleder kunden, som å gjøre det enkelt å kjøpe – men vanskelig å avbestille. DSA vil bidra til tryggere netthandel, også gjennom tilsyn med aktører som Temu og Shein, sier han.

Endringer tar tid – men konsekvensene kommer

Stenseth minner om at EU-lovgivning kan ta flere år fra forslag til gjennomføring.

– Bedrifter som eksporterer til EU må ofte tilpasse seg før Norge har implementert regelverket. Det er derfor avgjørende å ha tidlig dialog med norske myndigheter og følge med på implementeringsprosesser, sier han.

Akkurat nå reviderer EU blant annet det nye bærekraftsregelverket, og det kort tid etter at det er vedtatt. Det kan gjøre det lettere for flere, samtidig som det skaper usikkerhet for de som allerede har tilpasset seg.

– Mange bedrifter har vært tidlig ute med å tilpasse seg for å skaffe seg et konkurransefortrinn. Det er bra at flere norske bedrifter går foran i det grønne skiftet, og det er viktig at disse nå ikke straffes for denne innsatsen og investeringene de har gjort. Samtidig er det også positivt at mange bedrifter ikke pålegges unødvendig store rapporteringskrav, og at EU nå systematisk jobber med forenkling. Nå gjenstår det å se hvor dette lander, og NHO følger prosessen videre. For oss blir det viktig at de forenklede retningslinjene implementeres likt for norske og europeiske bedrifter, avslutter Stenseth.

Les om  EUs forenklingsagenda.

Bli kjent med NHO Brussel her.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?