Julehandel for 150 mrd: Det blir flere gaver under treet i år

Publisert

julegaver

Foto: Colourbox

Nordmenn vil julehandle for 150 mrd. kroner i november og desember. Det er fem prosent mer enn i fjor, og enda flere (eller større) gaver under treet. Det viser NHO Service og Handels prognose for årets julehandel.

Se analysen her (pdf)

– Vi får vekst i julehandelen fordi vi har lagt bak oss dyrtiden. Nå lysner det for forbrukerne. Bedre kjøpekraft betyr økt forbruk og økt omsetning i varehandelen. Utviklingen i 2025 har vært god, sier Vegard Einan, adm. dir. I NHO Service og Handel.  
 
-Reallønnsvekst, de første rentekuttene og flere i arbeid samtidig som ledigheten er lav er drivere som trolig bidrar til en god vekst i årets julehandel, sier NHOs sjeføkonom, Øystein Dørum.  
 
NHO Service og Handel anslår at nordmenn vil handle varer for 150 mrd. kroner i november og desember. Hver enkelt av oss vil disse månedene i snitt handle mat og drikke, julegaver og andre varer for 26 800 kroner. Under julemånedene øker nordmenns kjøp av varer samlet med 22 prosent mot en gjennomsnittlig måned. For enkelte varer som kjøkkenutstyr, leker og bøker mer enn dobles salget i julehandelen.   
 
Etter tre år med volumnedgang, etter den uvanlig høye julehandelen i 2020, ble det i fjor en volumøkning, og det er forventet en økning i volum også i årets julehandel.  

Black Week stadig viktigere

November utgjør en stadig større del av julehandelen, og ligger nå nært opp til desember i volum. Vridningen mot november drives særlig av netthandelen og av Black Friday, som mer og mer har utviklet seg til en Black Week, den siste uken i november, og i enkelte tilfeller, til Black Month. I fjor sto november for 49,0 prosent av julehandelen noe som er en økning fra 43,7 prosent fra 2014.  
 
– Forbrukerne vil sannsynligvis også i år starte julehandelen tidlig slik vi har sett de seneste årene og vi forventer at Black Week, i år som i fjor, blir viktig for kundenes julehandel, sier Dørum. 
 
Hovedfunn oppsummert:   
 
•    Nordmenn vil julehandle for 150 mrd. kroner inkl. mva. 
•    Det forventes en økning på 5,0% i verdi, og vekst i volum. 
•    Anslått lønns- og prisvekst i 2025 innebærer økt reallønn, som bidrar positivt i julehandelen. 
•    Forbrukerne har fortsatt oppsparte midler. 
•    Hver nordmann vil handle for 26.800 kroner i november og desember, fordelt på10 100 kroner på dagligvarer, mat og drikkevarer, 2 700 kroner i norske nettbutikker, 14 000 kroner på andre varer.    
•    NHO SH estimerer at nordmenn vil legge igjen 15 mrd. i norske nettbutikker. 10% mer enn i 2024 
•    Julehandelen starter tidligere og tidligere hvert år, og november nærmer seg desember i omsetning, drevet av Black Week. Denne trenden forventes å fortsette. 
•    Julehandelen er særlig viktig for bransjer som kjøkkenutstyr, spill og leker, gullsmeder, urmakere, bøker, tekstiler, kosmetikk og elektronikk. Dette er bransjer der omsetningen øker med over 40% i julehandelen sammenlignet med normalen. 
 
Kilder: Tallgrunnlaget for prognosen er hentet fra SSB. NHOSH står ansvarlig for beregningene i prognosen.  

Se analysen her (pdf)

mann
Les mer

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?