Kronikk av Linda Vist direktør Handel i NHO Service og Handel
Visa har en periode vært tydelige på at de har ment at forbrukere må velge aktivt hver eneste gang en transaksjon skal gjøres om de ønsker å betale med Visa eller en annen løsning. Nå tar Visa og BankAxept til orde for at butikkene skal ha rett til å velge hvilken betalingsløsning som tilbys kundene.
Samtidig skal det skal være tydelig informasjon på betalingsskjermen for kunder som aktivt ønsker å velge noe annet enn det utsalgsstedet har satt som sin standard. Dette er vel og bra, og i tråd med IFR (Interchange Fee Regulation) og europaparlaments- og rådsforordning (EU) 2015/751 om interbankgebyrer for kortbaserte betalingstransaksjoner. Det som er mer utfordrende er at to ledende aktører tar til orde for at nettopp de skal utarbeide rutiner som utsalgssteder og andre betalingsaktører skal forholde seg til.
Butikkenes rett til å velge
Det er positivt at butikkene kan bestemme hvilken betalingsaktør de foretrekker. Valgfrihet er viktig fordi det gir mulighet til å velge løsning med lavere transaksjonskostnader, bedre vilkår og enklere administrasjon – noe som igjen styrker konkurranseevnen i handelen.
Kundens valgfrihet
Det er også positivt at kundene kan velge betalingsaktør ved betaling i terminal. Kunden har allerede i dag adgang til å overstyre butikkens standardvalg, men nå blir nok denne muligheten tydeligere. Når både butikk og kunde har valg, bidrar det til større transparens og bedre vilkår i betalingsmarkedet.
Ivaretakelse av nye aktører
Markedet for betalingsterminaler og digitale betalingsløsninger er i kraftig endring – nye aktører, nye løsninger og nye kundebehov gjør at konkurranse og innovasjon er helt nødvendig. For at handelsnæringen skal kunne dra nytte av dette, må regelverk, standarder og praksis sikre at også nye aktører får tilgang og kan konkurrere på like vilkår. Det bekymrer oss derfor at to ledende aktører lager bransjestandarden.
Utforming av betalingsreisen må forankres bredt
Det er bekymringsfullt at to ledende aktører nå tar på seg rollen med å definere hvordan betalingsreisen i handelen skal utformes. Når strukturen for hvordan betalinger gjennomføres i terminal bestemmes av de største aktørene alene, risikerer vi å hemme konkurranse, gjøre det vanskeligere for nye aktører å komme inn – og samtidig etablere løsninger som i praksis favoriserer de som allerede dominerer markedet.
Utformingen av slike løsninger må skje i et åpent og inkluderende samarbeid, hvor hele bransjen blir hørt. At Finanstilsynet nylig slo fast at butikkens rett til å velge betalingsløsning er juridisk forankret, understreker hvor viktig det er med bred involvering og transparens i videre utvikling av betalingsinfrastrukturen.
Betalingsløsninger er et kostnads- og konkurransespørsmål
Betalinger og betalingsinfrastruktur er ikke bare et teknologisk eller betalingsfaglig spørsmål – det er et svært viktig konkurranse og kostnadsspørsmål for hele handelsnæringen og andre bransjer hvor forbrukere skal betale for et produkt eller tjeneste. Transaksjonskostnader, terminalvilkår og aktørvalg påvirker bunnlinjen. Da er det viktig at butikkene er klar over sin valgfrihet og mulighetsrom, og tar et aktivt valgt av den betalingsløsning som passer egen virksomhet best.