Nordmenn og turister vil sommerhandle for 87,5 mrd i norske butikker
Svak krone og svekket kjøpekraft gjør Norge til et attraktivt reisemål for både nordmenn og turister. Det slår positivt ut for sommerhandelen.
Svak krone og svekket kjøpekraft gjør Norge til et attraktivt reisemål for både nordmenn og turister. Det slår positivt ut for sommerhandelen.
Omsetningen i varehandelen økte med 2,5 prosent i mars, mens volumet solgte varer fortsetter å falle. Det er særlig kapitalvarer som trekker ned.
Nordmenn fortsetter å prioritere nødvendighetsvarer og handler hos billigkjedene. – Særlig kapitalvarer som elektronikk, møbler og sport rammes hardt da forbrukernes kjøpekraft reduseres, sier Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel.
SSB melder at prisveksten på mat for februar var på 8,8 prosent. – Tallene viser at butikkene har jobbet hardt for å holde prisene nede, og enkelte mer enn andre, kommenterer Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel.
Målt i verdi hadde varehandelen en økning på 3,8 % i januar, mot samme periode i fjor. Salgsvolumet har gått ned. – Ikke overraskende, sier direktør for Handel i NHO Service og Handel.
Varehandelen falt 1,4% i desember og havnet 0,4 prosent over fjoråret, viser ferske tall. Målt mot samme periode i 2019 ligger varehandelen 17,6% høyere i desember.
Varehandel økte 2,9% i november sammenlignet med fjoråret. Per november ligger varehandelen 0,6% over fjoråret. Målt mot samme periode i 2019 ligger varehandelen 20,1% høyere i november og 18,7% høyere per november, viser ferske tall.
Nordmenn handlet for litt mer i løpet av årets oktober, sett opp mot samme periode i fjor. Samtidig er det en stor nedgang i volum.
Nordmenn vil trolig handle varer i Norge for 58,5 mrd kroner i november og 65,5 mrd kroner i desember, viser fersk prognose for årets julehandel fra NHO Service og Handel.
Varehandelen stabiliserte seg i august med en liten verdivekst mot fjoråret drevet av en ekstra handledag og økte priser. Netthandel er tilbake på positiv vekstrate.
Prisveksten har steget med 6,5 % de siste 12 månedene. Det kan SSB melde i dag. – Det blir en tøff høst, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
Nordmenn handler mindre på nett, men er fortsatt lojale mot norske nettaktører. Det viser SSBs ferske tall for netthandel med kort.
Netthandel har en nedgang på 11,3 % sett mot fjoråret i 2. termin – Den normaliseringen etter pandemien som vi ser nå, er både naturlig og forventet, sier Linda Vist, direktør handel i NHO Service og Handel. Totalt sett økte varehandelandelen med 3.6 prosent mot fjoråret samme periode. Butikkhandel hadde en vekst på 3,7% i 2 termin.
Prisvareveksten for juli ligger på hele 6,8 % stigning siden juli i fjor, ifølge SSB. – Prisøkningen kommer som følge av situasjonen verden er i, og vi venter negativ utvikling i handelsnæringen som følge av økningene, presiserer Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
Handel opplevde en svak mai som ble fulgt av svak juni og det er tydelige tegn på normalisering etter pandemien, viser oversikt fra NHO Service og Handel.
Selv med to flere handledager i årets mai ble det nedgang i varehandelen i mai, viser nye tall. - Det er nå tydelige tegn på normalisering, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
Rapporten "Omnikanal og utvikling i norsk handel" fra NovaRetail og NHO Service og Handel er nå tilgjengelig på web. En av konklusjonene er at netthandel er kritisk for butikken og at netthandel vil bidra til å styrke de fysiske butikkene i fremtiden.
For første gang siden pandemien startet, ser vi at netthandelen har gått ned, med nesten 6 prosent siden i fjor. Mange nettbutikker, som har rapportert tall for Q1, forteller også om nedgang. Netthandelen til XXL faller 19%, Komplett 15%, Desenio 28% og Nelly 8%, Lekekassen/Lune hjem faller samtidig som PostNord har lavere netthandelsvolumer nå enn i fjor.
-De endelige tallene for 2021 bekrefter trenden med pandemi-kjæledyr. Salgstallene i kjæledyrbutikkene er sterke, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.
Det er ingen tvil om at den elleville veksten for handelen under pandemien nå avtar. Sakte, men sikkert nærmer vi oss normalen.
Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?