Flere ville ha burgere langs veien i sommer

Publisert

spsier burger

Foto: Colourbox.com.

8 av 10 nordmenn erstattet utenlandsferie med Norgesferie i sommer og dette kan være årsaken til at burgersalget i bensinstasjonmarkedet økte med nesten 9 prosent mot fjoråret, viser Nielsens kvartalsrapport for tredje kvartal 2020.

Salget av pølser i bensinstasjon økte derimot bare med 1,8 prosent, mens pølsesalget i kiosker falt med hele 33 prosent mot i fjor.
- Kiosk og bensinmarkedet har lidd under hele koronaperioden. Folk har endret – eller rettere sagt minimert – sine bevegelsesmønstre i en lengre periode, og dermed påvirket handel innen KBS som ofte er lokalisert ved trafikknutepunkt. Heldigvis har sommer- og bilferie i Norge hjulpet på omsetningen, og akkurat bilferie og fjellturer ser vi som tydelige forklaringsvariabler på det økte burgersalget, sier Linda Vist, bransjedirektør Handel i NHO Service og Handel.

- Kenneth C.Olsen, administrerende direktør i Reitan Convenience Norge AS, legger til at lengre restaurant-besøk har blitt erstattet med «mat på farten» og er nok noe av forklaringen på at veksten kommer på nettopp dette produktet.

- Vi ser at folk ha beveget seg mye langs vei denne våren og sommeren, og da blir mat på farten relevant. Vekst i et krevende marked er vi fornøyde med, sier han.

Tobakk vokste 20 prosent

For kiosk- og bensinmarkedet utenom serveringsdelen, var utviklingen negativ og omsetningen falt med -6,7 prosent hittil i år mot fjoråret. Fravær av grensehandel og tax free var sannsynligvis bidragsytende til sterk vekst for tobakk, som var med å bremse nedgangen. Tobakk vokste med 7,6 prosent hittil i år mot fjoråret og med nesten 20 prosent isolert sett for tredje kvartal. Veksten var sterkest i områdene som grenser mot Sverige.

Fakta om Nielsen kvartalsrapport:
  • Rapporten inneholder tall t.o.m. uke 39 2020
  • Basert på Nielsen scantrack
  • KBS (kiosk/bensinmarkedet) – tall eks Deli de luca og Esso
kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt