NHO Service og Handel

Innhold

Forsiktig optimisme for handel

Nyhet, Tall og fakta, Handel

Publisert

Statistikk

Detaljhandel gikk overraskende opp 1,6 prosent i januar. Dette er første tegn til vekst siden nedgangen som startet i fjor sommer, i følge SSB-tall som kom i dag.

-Salg av møbler en viktig del av oppturen. En mulig årsak til dette er at møbler i mindre grad havnet under juletreet i 2018 og at kjøp av møbler på nett er lav. Vi så ellers at møbelkjedene i januar har kjørt ekstra tunge priskampanjer som vil kunne gi lønnsomhetsutfordringer i 2019, sier bransjedirektør Handel, Leif Bache-Mathiesen i NHO SH.

Tollnes

Ingebjørg Tollnes i Komplett

- Vi har hatt god utvikling i januar, og ser at kundene handler dyrere produkter som TV, konsoller og gamingrelaterte produkter. Mange har kjøpt ny TV til VM på ski, sier Ingebjørg Tollnes i vår medlemsbedrift Komplett.

Netthandel vinner

Også netthandelen og apotekvarer var vinnere i januar. Når det gjelder netthandel så var topprodukter TV, mobiler og PC'er.

Omsetningsvolumet hos detaljhandelsbedriftene økte 1,6 prosent fra desember 2018 til januar 2019, viser sesongjusterte tall. Dette skjer etter en nedgang på 1,9 prosent fra november til desember. Trenden viser for første gang forsiktige tegn til økning siden nedgangen som begynte i fjor sommer.

Januarsalget bidro til økningen i det sesongjusterte volumet og ble i stor grad drevet av butikker med salg av møbler. Konsumprisindeksen viser at prisene på møbler, innrednings og dekorasjonsartikler samlet gikk ned med 10,9 prosent fra desember til januar i år. Netthandel og salg av apotekvarer bidro også til en oppgang i detaljhandelen i januar. SSBs virkedagskorrigerte tall viser at omsetningsvolumet til detaljhandelsbedriftene ikke endret seg i perioden november 2018-januar 2019 sammenlignet med samme periode ett år tidligere (SSB 2019).

Vekstvinnerne i januar (sammenliknet med samme periode i fjor) er
  • Butikkhandel med tapeter, gulvtepper og gardiner er fortsatt på topp for tredje måned på rad  (20,37 % økning i salgsverdi, 32,56 % volumvekst)
  • Butikkhandel med aviser og papirvarer (19,84 % økning i salgsverdi, 15,33 % volumvekst).
  • Butikkhandel med telekommunikasjonsutstyr (8,12 % økning i salgsverdi, 4,94 % volumvekst).
  • Butikkhandel med medisinske og ortopediske artikler (6,41% økning i salgsverdi, 5,42% volumvekst).
Bransjene med lavest vekst i januar, sammenliknet med samme periode i fjor var:
  • Butikkhandel med innspillinger av musikk og video  (-22,93 % reduksjon i salgsverdi og -25,98 % volumreduksjon)
  • Butikkhandel med datamaskiner og utstyr til datamaskiner (- 13,59 % reduksjon i salgsverdi og -14,18 % volumreduksjon).
  • Butikkhandel med spill og leker (-7,45 % reduksjon i salgsverdi og -14,21% volumreduksjon.)

Tallene er basert på Statistisk Sentralbyrås publikasjon fra 27. januar 2019. 

#205

Kilde: SSB

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!