Leketøy blir vinner i årets julehandel

Publisert

Ser frem til årets julehandel: Gro Svendsen er adm. dir Nordic Toy Team, som har Ringo-kjeden med over 200 butikker.

Leketøy blir trolig en av vinnerne når vi nå går mot en av tidens sterkeste julehandler, viser prognose fra NHO Service og Handel. Julehandelen er svært viktig for leketøysbransjen. Omsetningen i desember ligger her 180% over en gjennomsnittlig måned i bransjen. Et godt eksempel er våre medlemmer i Ringo-kjeden som består av 200 butikker.

Prognosen dekker nordmenns varehandel i Norge, i butikk og på nett. Det forventes at nordmenn vil handle for 55,7 milliarder kroner i november og 62,3 milliarder kroner i desember, til sammen 118,0 milliarder kroner. Anslått desember-omsetning innebærer at hver av oss vil bruke 11.535 kroner på julegaver, mat og annet i desember. Selv om 118 milliarder kroner er mye, er det likevel vel 5 prosent under fjorårets rekordomsetning på nesten 125 milliarder kroner. Det avspeiler at fjoråret var helt spesielt, med stengte grenser og andre begrensinger på pengebruken. Se prognosen her (pdf)

Eventyrlig bra for leketøy

- Leketøy har hatt en eventyrlig utvikling under pandemien, både på nett og i fysiske butikker, forteller Gro Svendsen. Hun er adm. dir Nordic Toy Team, med blant annet Ringo-kjeden som har over 200 butikker over hele Norge.

Butikkene hadde en snittvekst i 2020 på 12,6 prosent og nær 35 prosent de første 8 månedene i 2021 målt mot 2019 inkl nedstengte butikker i perioden. Netthandelen innen leketøy har hatt gode tider og økt langt mer i prosent enn fysiske butikker under pandemien.

- Julehandelen i fjor (nov/des) ga en økning på 4,1% og vi har som mål å klare +5% i år. Vi håper på noe mindre netthandel og tryggere store kjøpesentre. Vi har også små lokale butikker, med egen dør, som har klart seg veldig bra med godt smittevern under pandemien, kundene har følt seg tryggere i de butikkene. sier Gro Svendsen. Trenden innen leketøy er i år som i fjor mest «back to basic».- Etterspørselen etter Pokemon og samle/spill kort vil ingen ende ta. Vi har også økt godt i år på grunn av Fidget toys gruppen. Vi har fått et løft takket være TikTok, som har fått litt større barn til å handle i butikkene våre, forteller Gro Svendsen.

Utfordringer

-Varelevering har blitt en del forsinket, men det meste kommer hjem nå i okt/nov. Noe kommer hjem i nov/des, men noen av produktene har vi tatt ut av julekatalogen på grunn av for sen levering til jul.

- Leketøy er voluminøse varer, som ofte ikke koster så mye, men vi har dessverre hatt fraktkostnader på opp til 120% mot normalt 5-12%. Det vil si at vareverdien i containerne er lavere enn fraktkostnadene, sier Svendsen.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

kvinne