Hun er glad for at kunnskapsministeren tar grep for å få mer praktisk undervisning i grunnskolen.
— Det er noe vi i NHO Service og Handel har etterlyst lenge. Det viser seg jo at det elevene ønsker seg, også er det arbeidslivet etterspør. Vi må nå virkelig endre grunnskolen, avmystifisere arbeidslivet, og vise frem alle karrierene som finnes innenfor tjenestesektoren, som fortsetter å vokse og stadig blir viktigere for norsk sysselsetting og økonomi, mener Kaltenborn.
Skriker etter arbeidskraft
Under pressekonferansen hvor meldingen ble lagt frem, uttalte kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun:
— Når jeg reiser rundt på skoler, er det mange som opplever at grunnskolen kun er studieforberedende. Dette blir feil når halvparten av de unge velger yrkesfag. Og ikke minst blir det feil når vi som samfunn kommer til å trenge 90 000 nye fagarbeidere innen 2035.
Dette kjenner NHO Service og Handel godt igjen fra egne rekker. For bedriftene i handels- og tjenestenæringene skriker etter arbeidskraft. Innenfor varehandel er det spesielt stort behov etter folk. Frisørbransjen har ledige lærlingeplasser over hele landet. Samtidig er det mange elever og foreldre som ikke er klar over de ulike yrkesfaglige mulighetene som finnes, og dermed ikke hvilke arbeidsmuligheter disse kan gi.
— Foreldre har ofte en oppfatning av at dersom du tar fagbrev, så blir du tømrer, snekker eller elektriker. Og så ser de ikke den floraen av yrkesfagmuligheter som leder til andre bransjer. Service og handel er et godt eksempel her. I våre bransjer er det mer lærlingplasser enn det er lærlinger, og gode muligheter for å bygge karriere. Det må gode rådgivere kjenne til, så både foreldre og barna deres får informasjon om dette tidligst mulig. Det er fullt mulig å gjøre karriere i REMA1000, Securitas eller ISS, for å ta bare noen eksempler fra våre bransjer, sier Kaltenborn.
Motivasjonsfall
Kaltenborn håper at ved å skape en mer praktisk-rettet skole og introdusere elevene for forskjellige yrker på et tidlig stadium, kan vi bidra til å skape interesse og nysgjerrighet rundt yrkesfag – og avmystifisere hva denne typen karriere byr på.
— Mange elever opplever ikke mestring i dagens teoritunge skole, og vi vet at motivasjonen faller som en stein gjennom årene på grunnskolen – dette var også noe kunnskapsministeren snakket om under pressekonferansen. Denne trenden må vi snu, konstaterer Kaltenborn.
Ved å gjøre skolegangen mer praktisk fra start, gir vi elever muligheten til å lykkes på andre måter enn de gjør i en tradisjonell, teoretisk klasseromssetting.
— Denne mestringsfølelsen kan være avgjørende for å bygge selvtillit og motivasjon, og for å se seg selv i jobb noen år frem i tid. Dagens grep fra regjeringen er derfor bra for både enkeltmennesket, samfunnet og arbeidslivet. Men det haster: Barna må få en realitetsorientert grunnskole NÅ! avslutter Kaltenborn.