NHO Service og Handel

Innhold

  • NHO Service og Handel
  • Jushjelp, tariff, HMS
  • Arbeidsliv
  • Positiv utvikling for de hardest korona-rammede bransjene: - Krisepakkene treffer, men det er ingen honningkrukke

- Krisepakkene treffer, men det er ingen honningkrukke

Nyhet, Arbeidsliv

Publisert

#205

Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.

For fem uker siden fryktet nær 50 prosent av bedriftene innen handel- og tjenestesektoren konkurs. Nå er tallet betydelig redusert, men krisen er ikke over.

Det viser en ny medlemsundersøkelse fra NHO Service og Handel, som representerer noen av bransjene som er hardest rammet av koronakrisen (som for eksempel frisør- og handelsbransjen).  

Hver uke siden koronarestriksjonene trådte i kraft, har NHO gjennomført medlemsundersøkelse for å kartlegge situasjonen hos bedriftene. På det meste var konkursfrykten skyhøy innen tjenestesektoren. Hele 46 prosent svarte ja på at det var en reell risiko for at bedriften kom til å gå konkurs som følge av koronaviruset. Nå er tallet nede i 23 prosent.  

Kompensasjonsordningen gir resultater 

- Konkursfrykten var på sitt høyeste før lanseringen av kompensasjonsordningen fra regjeringen. Siden den gang har konkursfrykten gått nedover. Det viser at det enorme arbeidet som er lagt ned, og den store kostnaden vi har tatt som samfunn for å få på plass kompensasjonsordningen, ser ut til å gi resultater, sier Anne-Cecilie Kaltenborn, administrerende direktør i NHO Service og Handel.  

- Allerede før portalen åpnet, så vi at det var bedrifter innen tjenestesektoren som var mest fornøyd med formen på kompensasjonsordningen, legger hun til.  

Ingen honningkrukke 

30 prosent av medlemsbedriftene svarer at de har problemer med å dekke løpende utgifter. Dette er også en markant nedgang siden uke 13 da tallet var på 49 prosent. Til tross for positiv utvikling på enkelte områder, så er det 7 prosent av medlemsbedriftene som har sagt opp ansatte og 22 prosent planlegger oppsigelser. 

- Selv om ordningen treffer bedrifter innen service og handel, som har store faste utgifter selv når inntektene uteblir, er det mange bedrifter som nok er skuffet over hvor liten sum penger de faktisk får. Det er viktig å understreke at dette ikke er noen honningkrukke: den gjør langt på vei det som var intensjonen, at sunne bedrifter ikke skulle gå over ende, men det betyr ikke at bedriftene som ble hardt rammet av korona-lockdown, små eller store, ikke er skadelidende, sier Kaltenborn 

Vil kaste lange skygger 

- Norge åpner nå gradvis opp igjen, og hver uke et nytt kontor og en ny restaurant nå åpner opp, betyr at en hel rekke med tjeneste- og handelsbedrifter starter opp i deres kjølvann. Samtidig har bedrifter, både eiere og ansatte, lidd tap, og det er ikke tvil om at koronakrisen, og følgene av lav oljepris ikke minst, vil kaste lange skygger inn i 2021 og 2022, sier Kaltenborn.  

- Fremover vil vi evaluere kompensasjonsordningen fra staten. Men fortsatt vil det være minst like viktig at beslutningstakere i hele samfunnet er med å sikre arbeidsplasser gjennom å gjøre investeringer, starte prosjekter og kjøpe tjenester fra private bedrifter. Dette vil redde arbeidsplasser og bedrifter, sier Kaltenborn.  

Hovedfunn i medlemsundersøkelsen:  

  • 23 % av bedriftene frykter konkurs (ned fra 29 %).
  • 7 % har gjennomført oppsigelser (opp fra 5% ).
  • 22 % har planer om oppsigelser (opp fra 18 %).
  • 30 % har likviditetsproblemer (ned fra 39 %).

Les mer om utviklingen for hver bransje i NHO Service og Handel her.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt