Krisen treffer med ulik tyngde

Publisert

firedelt

Digitalt møte i dag.

Koronapandemien treffer norsk næringsliv hardt, men med ulik tyngde og til ulik tid, viste dagens møte mellom våre medlemsbedrifter og NHO-sjef Ole Erik Almlid og leder av NHO Service og Handel Anne-Cecilie Kaltenborn.

Våre medlemmer er invitert til en serie dialog-møter med NHO-ledelsen. Med på dagens digitale møte var Stine Trygg-Hauger fra ClasOhlson, Per Gunnar Borhaug fra Ecura, Hilde Lekven fra Personalhuset, Kristin Sandum Berre fra Adam & Eva, Tor Rønhovde fra 4. Service og Øyvind Vedal fra Durapart. Også en journalist fra Dagbladet deltok på dagens møte.

Konsekvensen av krisen varierer fra total nedstengning til drift omtrent på vanlig nivå. Mange bedrifter vil være avhengig av at tiltakspakkene får virke lenge. Trolig vil behovet være stort langt inn i 2021.

Kantine-krisen

Våre bransjer rammes ulikt, sier Tor Rønhovde fra 4. Service, og han fortsetter:

- Blant de som er rammet hardest er kantiner. Her frykter vi at toppen ikke er nådd og at vi har det verste foran oss med en mulig topp til høsten. Trolig er vi et godt stykke inn i 2021 før kantiner er i god gjenge igjen. For renhold derimot går det langt bedre, sa Tor Rønhovde.

Innen helse og velferd er mye ugjort. Blant annet har bedrifter innen hjemmebaserte tjenester tapte inntekter som man ikke vet om blir dekket av kommunen. Og sykehjem, som nå har store ekstra kostnader på grunn av koronakrisen, vet ikke om de får dekket inn dette. Også arbeid og inkludering er bekymret.

- Vi frykter at krisen vil gi betydelig vekst i antall langtidsledige og uføre, sa Øyvind Vedal fra Durapart.

Mange er skuffet

 - Selv om ordningen treffer bedrifter innen service og handel, som har store faste utgifter selv når inntektene uteblir, er det mange bedrifter som nok er skuffet over hvor liten sum penger de faktisk får. Det er viktig å understreke at dette ikke er noen honningkrukke: den gjør langt på vei det som var intensjonen, at sunne bedrifter ikke skulle gå over ende, men det betyr ikke at bedriftene som ble hardt rammet av korona-lockdown, små eller store, ikke er skadelidende, sier Anne-Cecilie Kaltenborn

Oppdatert situasjonsbilde

Målet med disse møtene er å få et oppdatert situasjonsbilde, informere om våre prioriteringer og i fellesskap se på veien som ligger foran oss.

- I NHO og NHO Service og Handel er vi svært opptatt av å sikre en tett dialog med våre medlemsbedrifter slik at vi kan jobbe best mulig for dere nå og i tiden som kommer. Medlemsmøter er fordelt på geografi, bransjer og segmenter, sier Kaltenborn.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt