Menon kartlegger norsk tjenesteeksport

Publisert

Handlekraft 2021: Mange av våre medlemsbedrifter har stor suksess med å ekspandere norske forretningskonsept til en rekke land. Vi vet for lite om hva dette betyr for Norge og norske arbeidsplasser. Dette skal Menon nå finne ut av.

Erik W. Jakobsen partner i Menon Economics og Håkon Haugli administrerende direktør i Innovasjon Norge (til høyre).

Det er NHO og NHO Service og Handel som har gitt konsulentselskapet i oppdrag å kartlegge de norske samfunnseffektene av at Rema, Norlandia, Oda og andre medlemsbedrifter går ut i verden med sine norske forretningskonsept.

På Handlekraft, NHO Service og Handels årskonferanse denne uken, fortalte lederne for disse bedriftene om hvordan og hvorfor de har lyktes – og vil lykkes.  Adm. direktør Håkon Haugli i Innovasjon Norge, sa at de mener det er et stort potensiale for videre vekst i denne typen ekspandering, og understreket at Innovasjon Norge ønsker å bidra.

Rapporten kommer neste år.

- Vi setter oss veldig gjerne ned og diskuterer hvordan vi kan gjøre en bedre jobb for dere, sa Håkon Haugli.

Særlig på disse områdene ser Menon klare positive effekter for AS Norge når bedriftene går ut i verden:

  • Flere arbeidsplasser, og gjerne høykompetanse- arbeidsplasser på det norske hovedkontoret.
  • Lærings- og innovasjonimpulser
  • Salg av tjenester fra hovedkontor i Norge
  • Tar med seg norske underleverandører ut
  • Overskudd ute sendes hjem til Norge

Konsulentselskapet skal i løpet av vinteren ferdigstille rapporten som deretter vil bli lansert offentlig.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt