LOs nye AFP-modell: Mer rettferdig for service- og handelsnæringen

Publisert

Kvinne

Anne-Cecilie Kaltenborn er adm. dir. i NHO Service og Handel. Foto: Moment Studio

Dagens AFP-ordning i privat sektor er en alt-eller-ingenting-ordning som har vist seg å ha store svakheter for bedrifter og ansatte. Derfor er vi positive til LO-kongressens forslag til ny modell, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn.

LOs forslag til ny AFP-modell, som bygger på en ordning om antall år i AFP-bedrift, vil ha stor betydning for de mange ansatte i arbeidsintensive bransjer som service og handel.

– Forslaget som er lagt frem er langt mer rettferdig enn dagens modell. Nå vil det være bedre samsvar mellom hva bedrifter betaler inn og hva deres ansatte får utbetalt når de tar ut AFP, sier Kaltenborn.

Hun peker på at det er mange fallgruver i dagens ordning som rammer arbeidstakere unødvendig hardt.

– I dag taper mange retten til AFP selv om bedriftene deres har betalt inn til ordningen i mange år. Årsaken er at man kun tjener opp AFP de siste årene i arbeidslivet, og at avbrudd gjør at man taper retten til AFP. I vår sektor er det mange unge og høy turnover, og disse får sjelden rett på AFP. Det er både urimelig og uforutsigbart for den enkelte, og det gir ingen verdi for bedriften å betale inn til AFP hvis deres ansatte ikke får pengene, forklarer Kaltenborn.

– Ansatte vil, med den nye modellen, tydeligere kunne se og stole på at de bygger opp rettigheter over tid. Små brudd i arbeidsforhold får dermed ikke like alvorlige konsekvenser som før. Det gir større trygghet, rettferdighet, og forutsigbarhet for alle parter, avslutter Kaltenborn.

Kaltenborn påpeker til slutt viktigheten av at den nye ordningen blir økonomisk bærekraftig, slik at den står seg over tid.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt

Bestill et møte med oss

Bestill et møte med oss

Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?