NHO Service og Handel

Innhold

- Bemanningsbransjen er en del av løsningen og er ikke problemet

Hagelien

Even Hagelien

- Bemanningsbransjen er en del av løsningen og er ikke problemet, skriver Even Hagelien i Romsdals Budstikke.

Innlegget er som følger:

Medarbeiderundersøkelsen, som NHO Service og Handel presenterte i januar, viser at 40% av de som jobber i bransjen kom fra enten arbeidsledighet eller studier.

I Romsdals Budstikke den 9. april tas det opp en svært viktig sak. Hvert år dropper 15.000 ungdommer ut av videregående skole. Veldig mange av disse kommer skjevt ut i sitt møte med arbeidslivet.

Per Vidar Kjølmoen fra Ap legger deler av skylden for dette på innleie fra bemanningsbransjen. Dette mener vi er feil.

Før påske presenterte Menon Economics en rapport om bemanningsbransjens verdi, blant annet innen verftsbransjen. Av denne fremgår det at innleie er helt nødvendig for å sikre norske arbeidsplasser. Dette både fordi vi i dag har stor mangel på faglært personell i Norge og fordi man i en internasjonal konkurranse er nødt til å gjennomføre store prosjektbaserte oppbemanninger for å klare seg. Ellers går kontraktene til andre land og da forsvinner de norske arbeidsplassene. Så er vi helt enig med Kjølmoen i at fagopplæring må styrkes og at man må sette inn tiltak som forhindrer at unge faller ut av skole og arbeidsliv.

Bemanningsbransjens virksomhetsidé er å koble folk som trenger jobb med jobber som trenger folk.

For veldig mange er bemanningsbransjen en vei inn i arbeidslivet. Medarbeiderundersøkelsen som NHO Service og Handel presenterte i januar viser at 40% av de som jobber i bransjen kom fra enten arbeidsledighet eller skolebenken. For mange er bemanningsbransjen det første steget inn i arbeidslivet.

Som bransje ønsker vi å ta en sterkere rolle som opplæringsarena. For veldig mange som står utenfor arbeidslivet er bemanningsbransjen en mulighet. Dette håper vi at også Ap har respekt for.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt