Å lede 120.000 ansatte i tøffe tider

Kathinka Friis-Møller er konsernsjef i Compass Group for Europa og Midt-Østen.

Subsidierte lån til ansatte, gjeldsrådgivning, fleksibel lønnsutbetaling, psykologisk hjelp og matkasser er blant tiltakene for å bistå ansatte som sliter, fortalte Kathinka Friis-Møller, konsernsjef i Compass Group for Europa og Midt-Østen på NHOs årskonferanse i dag.

- I krevende tider er det viktig at arbeidsgivere ser på måter for å støtte ansatte som sliter, sa Kathinka Friis-Møller. Hun deltok i et panel under overskriften «En urolig verden». Compass Group leverer blant annet kantinetjenester til hele verden. Friis-Møller leder over 120.000 ansatte i Compass Group som er medlem av NHO Service og Handel.

- Hvordan merker dere uroen vi lever med nå?

- Da Russland invaderte Ukraina, tok vi en rask beslutning om å gå ut av Russland. Vi opererer også i Øst-Europa, i land som grenser til Ukraina, og merker krigen der. For eksempel i Polen har vi sett et veldig stort engasjement for å hjelpe flyktningene som kommer over grensen fra Ukraina. Mange av våre ansatte drev matstasjoner på grensen for å hjelpe flyktningene.  Vi ser at ofte er de som har minst, som gir mest. Dette var noe som gikk veldig innpå oss, og i ettertid har vi bistått med psykologisk rådgivning til våre polske ansatte som stod tett på flyktningkrisen i Ukraina

Mange ansatte sliter med økte strømkostnader og økte matvarepriser

- Med utviklingen av høyere levekostnader har vi hatt særlig fokus på de ansatte. Mange ansatte sliter med økte strømkostnader og økte matvarepriser, som også Petter her var inne på. Vi har ansatte i mange land hvor dette merkes mye bedre enn her i Norge. I slike tider er det viktig at arbeidsgivere ser på måter for å støtte ansatte som sliter.

- Hvordan tar dere vare på ansatte i urolige tider?

- Det viktigst vi kan gjøre er å holde folk i arbeid, men vi ser at mange sliter. Vi gjør ulike tiltak for å hjelpe våre ansatte gjennom en krevende tid. Noen eksempler er at ansatte kan søke om å få gratis matkasser sendt hjem. Alle ansatte får et næringsrikt måltid om dagen. Vi gir fleksibilitet med å forhåndsbetale deler av lønnen. I noen land betaler vi lønn til ansatte samme dag som de jobber. Vi vi gir gjeldsrådgiving, psykolog bistand og vi tilbyr lån til ansatte til en lavere rente enn de kan få selv.

Covid lærte oss mye

- Hva kan dere endre ved driften nå, som svar på neste krise?

-Covid lærte oss mye. Vi ble mer tilpasningsdyktige og ble gode til å gjøre raske endringer. Det interessante er at vi er mye raskere enn vi først trodde. Vi trenger mer fleksibilitet, både ansatte og kundene ønsker mer fleksibilitet og vi er mer digitale, vi må tilby tjenester der kundene er.

- Har dere konkrete eksempler på endringer i verdikjeder, som gjør leveranser mer forutsigbare?

-Vi har endret strukturen til kontraktene våre, da de må tilpasses en verden med raskere endringer. Vi er avhengig av en drift som er tett på og kan gjøre endringer i tide og da er det viktigere enn noen gang å ha en organisasjon som er tuftet på tillit og åpenhet, avsluttet Kathinka Friis-Møller.

Fra venstre: Kathinka Friis-Møller, konsernsjef, Compass Group for Europa og Midt-Østen, Per A. Sørlie, administrerende direktør, Borregård, programleder Anne Rokkan og Petter Lidal, restauratør og medeier, Bien Holding i Bergen.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt