Rekruttering handler også om inkludering

Tone Hartviksen er ESG-ansvarlig hos vårt medlem 4Service. Her sammen med Christer Rødseth under UMAMI ARENA 2023.

- En ting er å legge til rette for utdanning og fagbrev, men det handler vel så mye om å få med de som i dag står utenfor arbeidslivet. Det uttalte Tone Hartviksen, ESG-ansvarlig hos vårt medlem 4Service, fra scenen under UMAMI ARENA.

Hvem har ansvar for rekrutteringen, og hvordan tiltrekke den arbeidskraften som mat- og restaurantbransjen trenger?

Det var et sentralt tema da Tone Hartviksen deltok i panelsamtalen "Arbeidskraft + Skaperkraft = Konkurransekraft" under UMAMI ARENA.

Et poeng som ble løftet frem av paneldeltakerne, var behovet for bedre utdanningstilbud og en holdningsendring: Det må bli enklere å få relevant skolegang innen restaurant- og matfag, og dette bør fremsnakkes på lik linje med akademisk utdanning.

Et viktig budskap

Hartviksen hadde i tillegg en klar oppfordring til egen bransje.

– Vi som jobber i menneskenære bransjer, og hvor oppgavene som skal løses ikke nødvendigvis krever formell utdanning, har et større ansvar for arbeidsinkludering, uttalte hun.

Hun poengterte at ikke alle har forutsetninger til å fullføre en lengre utdanning, og at matomsorgen kan være en god arena for en mer praktisk tilnærming til læring og utvikling.

Mye mer enn frøbrød

Med det sagt, understreket Hartviksen at dagens unge tidligere burde bli kjent med hva restaurant- og matfag faktisk handler om.

– Jeg har sett bransjebeskrivelser hvor det å smøre frøbrød er definisjonen på kantinearbeid. Vi som driver personalrestauranter tilbyr så mye mer enn det, på alle måter, konstaterte hun.

Dette var noe resten av panelet støttet opp under. Flere av dem etterlyste også at bredden i bransjen skal komme bedre frem. Du kan bli ernæringskokk på et sykehus, eller konditor, baker eller bruke restaurant- og matfaggrunnlaget til noe helt annet. Mulighetene er mange.

Ny teknologi

Innovasjon og digitalisering var et annet punkt som ble drøftet av panelet, og konferansier Christer Rødseth hadde følgende spørsmål:

– Hvordan vil digitalisering påvirke personalrestaurantbransjen og deres behov for ansatte?

– Som vi har vært inne på er økt digitalisering uunngåelig. Vi må se mulighetene i dette, svarte Hartviksen.

Hun eksemplifiserte gjennom hvordan den tradisjonelle bruken av kantine har endret seg, særlig etter pandemien. Nå ønsker stadig flere å kunne bestille mat direkte til kontoret sitt på arbeidsplassen, heller enn å gå i samlet tropp til lunsj klokken 11.

– Dette skaper behov for ny type teknologi og nye typer arbeidskraft. Servitører, nye leverandører av tjenester eller lignende må på plass.

(F.v.) Gjøran Sæther, administrerende direktør i Fursetgruppen, Anne Berit Aker Hansen, forbundsleder i Norsk Nærings- og Nytelsesmiddelarbeiderforbund, Petter Brubakk, Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Tone Hartviksen, ESG-ansvarlig i 4Service og konferansier Christian Rødseth.

Ingeborg Malterud

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!