Rekrutteringskampanje for mat- og måltidsbransjen

Publisert

- Mat- og måltidsbransjen gir interessante arbeidsplasser med gode utviklingsmuligheter, sier landbruks- og matminister Sandra Borch (Foto:Torbjørn Tandberg).

Det er bevilget to millioner kroner til oppstart av en rekrutteringskampanje for mat- og måltidsbransjen. NHO Service og Handel er med på satsingen.

Prosjektet skal gjennomføres som et samarbeid mellom NHO Mat og Drikke, NHO Reiseliv, NHO Service og Handel, Sjømat Norge, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers landsforening (NKL), Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM).

– Målet med rekrutteringskampanjen er å vise både nåværende og fremtidige fagarbeidere de gode mulighetene som finnes innenfor denne bransjen, sier landbruks- og matminister Sandra Borch i en pressemelding.

Skal vise hele bredden av muligheter

"Mat- og måltidsbransjen" er en samlebetegnelse for de utdanningstilbud, virksomheter, institusjoner og yrkesgrupper som er involvert i verdikjeden for mat, fra matindustri og lokal/småskala bearbeiding til  kantiner, restauranter og institusjoner. Bransjen har gode vekstmuligheter framover.

Det ble satt av to millioner kroner i RNB for 2021. Landbruks- og matdepartementet mottok 11 søknader på utlysning av midlene. Det er nå bestemt at pengene tildeles NHO Mat og Drikke og en rekke andre organisasjoner i bransjen som vil starte en rekrutteringskampanje for mat- og måltidsbransjen.

Rekrutteringskampanjen skal vise hele bredden av utdannings- og arbeidsmuligheter innenfor denne bransjen, hvor målgruppen først og fremst vil være skoleelever, foresatte og unge voksne.

Prosjektet vil blant annet arbeide med å utvikle en verktøykasse til formidling av utdannings- og karrieremuligheter, herunder utvikle nye rekrutteringsarenaer og kommunikasjonskanaler med et nasjonalt nedslagsfelt og forsterke gode eksisterende kommunikasjonskanaler og rekrutteringstiltak.

Rekrutteringen til bransjen er fallende

Behovet etter dyktige og kompetente fagarbeidere er økende innenfor mat- og måltidsbransjen. Likevel har rekrutteringen til bransjen vært fallende og søkertallene til utdanningsprogrammet restaurant- og matfag er nær halvert de siste 20 årene, samtidig som faget har det største frafallet av alle utdanningsprogrammene.

Uten fagarbeidere – ingen matnasjon

Rekrutteringskampanjen er en oppfølging av rapporten "Uten fagarbeidere – ingen matnasjon". Et bredt sammensatt rådgivende utvalg, ledet av adm.dir. i Ungt Entreprenørskap, Grete Ingeborg Nykkelmo, la i februar 2021 fram sin rapport "Rekruttering til mat- og måltidsbransjen, en lite kjent karrierevei". Rapporten presenterer tilsammen 24 forslag til  tiltak for at flere unge mennesker skal velge mat- og måltidsbransjen som sin karrierevei. Ett viktig tiltak i følte utvalget er en femårig nasjonal rekrutteringskampanje. I revidert nasjonalbudsjett 2021 ble det bevilget to millioner kroner til oppstart av en rekrutteringskampanje for mat- og måltidsbransjen

En god karrierevei

Utvalget framhever bransjen som en god karrierevei som gir gode arbeidsmuligheter i form av trygge og interessante arbeidsplasser. Utvalget foreslår tiltak rettet mot ulike samfunnsaktører som til sammen skal bidra til å øke rekrutteringen. Mange av forslagene til tiltak er rettet mot skoleeier, den enkelte skole og forsterket samarbeid mellom grunnskole og videregående skole. Flere av tiltakene knytter seg også til nasjonale forhold, som kompetansekrav og hvordan man kan få en klarere ansvars- og rolledeling i rekrutteringen av fagarbeidere. Sist, men ikke minst er utvalget tydelig på bransjens ansvar for rekruttering og omdømmebygging.

Mann
Ingeborg Malterud

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt