Her tar Trigger og NHO Service og Handel imot sølv under Magnet Awards. (F.v.) Lene Lynch Fasting, Ingeborg Malterud, Eystein Norderval og Elin L. Haga. Foto: ANFO
- Å få sølv i ANFOs Magnet Awards er en viktig anerkjennelse av jobben som er lagt ned i kampanjen, men også viktigheten av yrkesfag, sier Ingeborg Malterud, kompetansepolitisk ansvarlig i NHO Service og Handel.
Etter utdelingen deltok Ingeborg Malterud i en panelsamtale med gullvinner Markus Svenberg fra Glava. Foto: Elin Lothe Haga
Hva skjer når ni aktører i mat- og måltidsbransjen går sammen for å vise frem mulighetene og fortrinnene du får med en utdannelse innen Restaurant- og matfag? Hva skjer når kampanjen lar hovedpersonene selv, de unge og lovende som har satset på faget, stå i sentrum?
Juryens begrunnelse
"Smak deg frem" representerer et fremragende eksempel på employer branding med samfunnseffekt. I møte med dramatisk fallende søkertall til kokke- og matfag over 20 år, har innsatsen lykkes med å snu narrativet på en elegant og effektiv måte.
Det som særlig imponerer juryen er den strategiske dybdeforståelsen: Ved å adressere unge menneskers grunnleggende frykt for å låse seg til én karrierevei, har kampanjen snudd samtalen fra «hva du blir» til «hva du lærer». Denne tilnærmingen viser en genuin forståelse for målgruppens bekymringer i et raskt skiftende arbeidsmarked.
Resultatene taler for seg selv – kampanjen har ikke bare stoppet en 20-årig nedadgående trend, men oppnådd en 7% økning i søkertallene til kokke- og matfag. At andelen foreldre som ville anbefale yrkesfag økte fra 37% til 59% understreker bredden i påvirkningskraften.
Med begrensede midler er det skapt varig verdi både for bransjen og de unge som nå ser et bredere mulighetsrom i kokkefaget – et sterkt bevis på at god employer branding kan bidra til å løse samfunnsutfordringer.
Kampanjen er laget av: Trigger, NHO Reiseliv, NHO Mat og Drikke, NHO Service og Handel, Hovedorganisasjonen Virke, Fellesforbundet, Norsk nærings- og nytelsesmiddelarbeiderforbund (NNN), Norske Kokkers landsforening (NKL), Baker- og konditorbransjens Landsforening (BKLF) og Foreningen for Opplæringskontorene i Restaurant- og Matfag (FORM)
Først og fremst går rekrutteringen til fagene opp. En stor bonus er at kampanjen høster ros og priser både nasjonalt og internasjonalt.
Denne uken arrangerte ANFO (Annonsørforeningen) Magnet Awards, en konkurranse som anerkjenner prestasjoner innen employer branding.
Her gikk "Smak deg frem" nok en gang (nesten) helt til topps og kapret sølvmedaljen. Ingeborg Malterud, i NHO Service og Handel, tok imot prisen på Ingensteds i Oslo.
- Dette er et godt eksempel på hvor viktig det er med samarbeid for å styrke rekrutteringen til samfunnsviktige fag, sier hun.
Mange kokker, mye søl?
Etter utdelingen deltok Malterud i en panelsamtale med gullvinner Markus Svenberg fra Glava.
Her stilte ordstyrer Hans Petter Stub spørsmålene "hvor kom initiativet fra?"og "hvordan koordinerer man såpass mange parter som har vært med?"
- Initiativet kommer fra flere steder parallelt. For samtidig som vi har sett matlagingsprogrammer gå sin seiersgang på TV, så har vi manglet synlighet av bredden matfagene faktisk gir. NHO Reiseliv har vært en stor pådriver for kampanjen. I tillegg har det vært bred oppslutning fra myndighetens side, forklarer Malterud. Hun legger til:
- Nå skal ikke jeg dra i gang med en 17. mai-tale om den norske modellen og trepartssamarbeidet, men når det kommer til samarbeid er dette en del av svaret. De ulike partene er vant til å forhandle hardt når det trengs, når tariffavtaler er inne i bildet. Vi er samtidig også vant til å samarbeide og møtes på midten.
Handler om mer enn rekruttering
Det var full sal da Magnet Awards gikk av stabelen. Foto: Elin Lothe Haga
Som nevnt av Malterud, har NHO Reiseliv vært en viktig pådriver bak kampanjen.
- Vi er utrolig stolte og takknemlige for å motta sølv i ANFOs Magnet Awards! Denne prisen betyr mye for oss fordi den anerkjenner det viktige arbeidet vi gjør for å synliggjøre restaurant- og matfag som en spennende og verdifull karrierevei, sier kommunikasjonsdirektør Merete Habberstad.
- For oss handler employer branding om mer enn bare rekruttering: Det handler om å vise unge, foreldre og rådgivere hvilke muligheter som finnes i vår næring, og hvor viktig fagkunnskap er for fremtidens arbeidsliv.
Videre har kommunikasjonsbyrået Trigger Oslo hatt en viktig nøkkelrolle, og det er verdt å nevne at flere av vinnerne under Magnet Awards hadde benyttet seg av nettopp deres kompetanse.
- Tusen takk til alle våre samarbeidspartnere for innsatsen og engasjementet. Sammen har vi vist hvor mye vi kan få til når vi jobber på tvers og bygger på grundig innsikt. Denne prisen gir oss ekstra motivasjon til å fortsette å løfte frem ekte historier og inspirere flere til å velge restaurant og matfag! avslutter Habberstad.
Ingeborg Malterud
Fagsjef Drift og Service, kompetansepolitisk ansvarlig
Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.
Takk for tilbakemeldingen!
Takk for tilbakemeldingen!
Bestill et møte med oss
Bestill et møte med oss
Er du medlem og ønsker bedre kontakt, eller vil du høre mer om fordelene ved å være medlem?