Beauty is Business: - Snakker til de unge

Kvinne

Administrerende direktør i Norske frisør- og velværebedrifter, Anne Mari Halsan er spesielt opptatt av å nå ut til morgendagens frisører og hudpleiere, når Beauty is Business nok en gang går av stabelen. Foto: NFVB

– Mange faller utenfor en skole som ikke passer for dem, samtidig som mange praktiske og estetiske bransjer skriker etter folk. Når vi nok en gang står foran frisør- og velværebransjens store begivenhet, Beauty is Business, er det derfor ekstra viktig for oss å nå ut til de unge.

Det sier administrerende direktør i Norske frisør- og velværebedrifter, Anne Mari Halsan.

I juni skal regjeringen legge frem en stortingsmelding som oppfordrer til en mer fleksibel og praktisk skole for 5.-10. trinn. Dette grepet har Halsan store forventninger til, og hun peker til egne bransjer som gode eksempler på mulighetsrommet som finnes.

– Vi ser at mange unge ikke vet hvilke muligheter yrkesfag faktisk gir. Vi gjør det vi kan for å løfte dette frem, men trenger hjelp fra skolen. Derfor ønsker vi en skole som passer flere, som er mer praktisk og hvor rådgivning får større plass.

Beauty is business

Lørdag 9. mars er det nok en gang duket for frisør-, hudpleie- og velværebransjens store happening. Beauty is Business 2024 går av stabelen i Nova Spektrum i Lillestrøm. Her blir det norgesmesterskap, bransjens "Oscar-utdeling" og det legges frem tall og fakta fra FAFO og NHOs omdømmeundersøkelse.

I tillegg inviteres elever fra ulike frisørlinjer til en rekrutteringsarena, der de skal bli bedre kjent med yrket og mulighetene dette faktisk gir. De kan også oppleve frisørskoler fra Trondheim, Oslo, Lørenskog og Ås konkurrere på samme arena som elitefrisører i verdensklasse.

Frisører og hudpleiere fra hele landet deltar i ulike kategorier under norgesmesterskapet, og besøkende til Beauty is Business kan i tillegg få med seg en messe med bransjens leverandører og seminarer i stor bredde.

–  Beauty is Business er utstillingsvindu for bransjen vår, og skal være den viktigste møteplassen for bransjen, og er et "kinderegg" av aktiviteter. Alle som jobber innen frisør, hudpleie og velvære vil få godt utbytte av deltakelse her, understreker Halsan.

Norsk verdensmester

Ett godt eksempel på frisørfagets muligheter, er Karam Abdelhadi. I september i fjor ble han verdensmester i herrefrisering. Han tok også historisk mange medaljer i flere kategorier.

– Frisør- og velværebransjen trenger ildsjeler som ham. Karam er ikke bare faglig god og flink til å fremsnakke faget: Han er også flink til å løfte frem andre talenter og motivere dem til å satse. Det er det Beauty is Business handler om, sier Halsan.

Abdelhadi kom til Norge som flyktning og måtte starte helt på nytt for fjorten år siden. Nå er han eier og leder for salongen Idol, The Lord of Hair på Holmlia, har sitt eget frisørutstyrsmerke og er på det norske frisørlandslaget.

– Gjennom mange år næret jeg en dyp drøm om å vise verden hva jeg var kapabel til, da jeg trodde sterkt på mine egne evner og min indre styrke, uttalte han etter seieren.  

Både på vei mot VM-gullet og etter, har Abdelhadi vært en viktig stemme for frisørfaget og bransjen han er en del av. I november 2023 ble han derfor kåret til Årets talsperson av NHO Service og Handel.

Prisfest

På kvelden 9. mars er det tid for bransjens "Oscars". Her kåres årets norgesmestere, årets frisør og årets hudpleier, årets bedrifter og årets influencer. Dette er personer og bedrifter som er viktige for synliggjøring av profesjonalitet på mange plan.

De nominerte er… Se nfvb.no/beauty-is-business/

Ny FAFO-bransjeundersøkelse

Hva er status for frisør- og velværebransjen akkurat nå? Dagen før Beauty is Business avholder NFVB sin landskonferanse, der det blant annet presenteres en stor bransjeundersøkelse gjort av FAFO. I tillegg har NFVB i samarbeid med NHO gjort en omfattende omdømmeundersøkelse.

Kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!