Økning i klær, samtidig som kjøp av dagligvarer normaliseres

Publisert

- Vi er spente på effekten av gjenåpningen, men mye taler for at det kan bli en meget god høst og vinter, sier Grethe Sidorek daglig leder i Simply Fashion i Stavanger og Sandnes.

Ferske tall fra SSB viser tydelig endring og normalisering av forbruket blant nordmenn. Igjen åpner restauranter, vi spiser mer i kantina på jobben eller på farten. Vi har begynt å komme tilbake til kontor og skole, og dermed er det behov for å fornye klesgarderoben for små og store.

- Nye tall fra SSB viser en total nedgang på hele 3,8 prosent i detaljomsetningen fra juli til august. Selv om dette er en kraftig nedgang, er det ingen dramatikk i tallene. Vi ligger fremdeles langt over normalen på omsetning i handelen slik verden var før mars 2020, sier Linda Vist, direktør for handelsnæringen i NHO Service og Handel.  

Den største nedgangen er innen dagligvare, med 5,8 prosent. Det forventes at grensehandel har tatt en god del av nedgangen her ettersom andelen fullvaksinerte har økt og grensene har åpnet, fortsetter Vist. Vi følger spent med på videre utvikling av grensehandelen fremover og gleder oss til de første tallene for det nye grensehandelsbarometeret kommer. I tillegg er det naturlig at den svært sterke økningen i 2020 på hele 30 milliarder kroner i dagligvare går tilbake til kantine, restaurant og kiosk. 

- Det er tydelig at handelen normaliserer seg nå. Forbrukeren vil fordele sin disponible inntekt på både tjenester og varer, og dermed normaliserer forbruket seg i forhold til perioden under pandemien hvor det har vært nærmest stillstand av etterspørsel av tjenester som reiser, opplevelser og restaurant, fortsetter Vist. 

Oppsving for klesbutikker 

For klesbransjen har salget endelig skutt fart igjen. Etter en lang periode hvor bransjen har ligget nede, er nordmenn nå klare for å bytte ut crocs og joggebukse med pentøy og sesongens nyheter. 

En av de som gleder seg over den siste utviklingen er vår medlemsbedrift Simply Fashion AS som har butikker i Stavanger og Sandnes innen dameklær og interiør. 

- Etter en laber start på året kom vendepunktet i juni og siden har salget tatt seg kraftig opp, sier Grethe Sidorek, daglig leder i Simply Fashion. 

- Vår omsetning ble betydelig bedre enn sist sommer og vi er nå nær nivået fra før pandemien startet. Salget går meget bra både i netthandel og i fysiske butikker. Vi er spente på effekten av gjenåpningen, men mye taler for at det kan bli en meget god høst og vinter, avslutter Grethe Sidorek.  

Netthandelen fortsetter å øke sin andel

Når det gjelder netthandel viser SSB-tallene nesten stillstand fra juli til august for de virksomheter som er registrerte med nacekode netthandel. Ved å legge til korttransaksjoner fra vår samarbeidspartner DNB, viser det fremdeles vekst i netthandelen. Dette bekrefter igjen at forbrukerens handlevaner har endret seg i etterkant av nedstengningen og pandemien. 

- For øvrig snakkes det mye om at netthandelen er stor, men omsetning i fysisk butikk utgjør fremdeles 75 prosent av total handel. Netthandelen har økt fra 10 prosent i 2019 til ca 15 prosent nå i 2021 i følge DNBs korttransaksjoner, så veksten er imidlertid sterk, avslutter Vist. 

Se også Bransjerapport Handel

NHO Service og Handel holder deg oppdatert på utviklingen i norsk varehandel. I "Bransjerapport Handel" finner du de viktigste bransjetallene for varehandelen. Det er tall på utvikling og vekst for totalmarkedet, varegrupper og geografisk fordeling, forbrukerinnsikt, prisindeks, grensehandel og temperaturmåler gjennom NHOs medlemsundersøkelse.

Se her

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt