Varehandel: Kontrastfulle tall for mai

Publisert

Foto: Colourbox.com

Omsetningen i varehandelen økte med 4,1 prosent i mai målt mot fjoråret, mens volumet solgte varer fortsetter å falle, med -2,4 prosent i mai. – Ved første øyekast fremstår årets mai som en sterk handelsmåned. Når en dykker ned i detaljene er inntrykket et litt annet, uttaler NHO Service og Handels direktør for handel.

- Handelen er der man først og direkte ser konsekvensene av tiden vi lever i, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist,

Omsetningen for varehandelen i mai, viser en kjempevekst sammenlignet med fjoråret: Og det til tross for at årets mai hadde én mindre handledag enn i fjor.

– I mai hadde vi flott vær, Norges bursdag og mange fridager. Det har vært mye kos med god mat på grillen, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

I tillegg falt årets pinse i mai noe som også påvirker deler av handelen positivt.

Hun viser til at det hovedsakelig er salg av dagligvarer som drar opp tallene for mai. Sammenligner vi årets måned med i fjor, er økningen på hele 11,7 prosent. Også salget av vin og drikkevarer var sterkt i mai, med en økning på 4,6 prosent mot fjoråret.

Dette er likevel bare en liten del av det store bildet.

Store forskjeller

Volumet solgte varer fortsetter å gå ned, slik det nå har gjort de seneste 23 månedene. Det er særlig kapitalvarer, som byggevarer, sportsutstyr, elektronikk og møbler, som blir nedprioritert av forbrukeren. Også dette er en vedvarende trend det siste året.

Omsetningen av byggevarer, sportsutstyr, elektronikk og møbler falt i mai, med hhv 9,8 prosent, 6,6 prosent, 6,4 prosent og 0,8 prosent. Også hittil i år har omsetningen i disse kategoriene falt kraftig.

– Vi ser at forbrukerne prioriterer nødvendighetsvarer, og de velger de billigste alternativene. Det er helt naturlig, med tanke på tiden vi lever i, sier Vist.  

Det har også blitt dyrere å drive butikk.

– Inflasjon, renteøkning og store valutaforskjeller: I sum rammer dette både forbrukeren og handelsbedriftene. Handelen er der man først og direkte ser konsekvensene av tiden vi lever i, avslutter Vist.   

Se tall på den siste utviklingen innen detaljhandelen her, eller les vår bransjerapport for handel her.

kvinne
mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!