Farzaneh Aghalo og Sandra Tollefsen (tv) tilbyr en ny variant av reparasjoner for ansatte, bestilt på nett, hentet og levert på jobben. Foto: Baard Fiksdal /NHO SH
Vårt medlem Sisters in Business har solid erfaring med reparasjon av klær gjennom mange år. Nå har de også startet en pilot-satsing på Hydro Vækerø som raskt har blitt populær blant de ansatte.
De ansatte bestiller reparasjon via en portal på nettet og legger det som skal repareres i en pose. Medarbeiderne AS henter posen, kjører til Sisters in Business og leverer tilbake på samme sted når jobben er gjort, to uker etter.
- Vi satser på dette fordi vi ønsker å teste ut bærekraftige løsninger som er lett tilgjengelig, sier Hanne Høgmoen Åstrand i Hydro.
- Vi har tro på at dette vil være noe mange bedrifter kunne tenke seg. Det er lav terskel for å starte opp, sier Sandra Tollefsen, gründer og koordinator i Sisters in Business.
Etter grundig opplæring ansetter Sisters in Business kvinner med innvandrerbakgrunn i faste fulltids stillinger. Virksomheten er en sosial entreprenør som holder til i Nydalen i Oslo.
Sisters in Business er et godt eksempel på sosial bærekraft og grønne verdier i form av resirkulering og gjenbruk.
Bedriften startet opp på IKEA i Asker i 2017. De drev en tid i Asker og har nå flyttet inn til Nydalen Fabrikker med sømfabrikk som leverer tjenester innfor redesign og interiørsøm, samt salg av produkter laget av overskuddstekstiler.
Reparasjonsdag på jobben
I tillegg til den faste løsningen tilbyr også Sisters in Business enkelt stående reparasjonsdager hos bedrifter. Sisters in Business rigger en midlertidig systue og reparerer klær til ansatte.
Har du hull i en genser, en flenge i skjorta eller en ødelagt glidelås i favorittjakka, så kan du enkelt få den reparert hos Sisters in Business.
- Store bedrifter som Equinor, Entra, Veidekke, Statkraft og Tryg i Bergen for å nevne noen, har til nå brukt oss til slike reparasjonsdager. Vi tror mange bedrifter kunne tenke seg å gi sine ansatte noe som oppleves som verdifullt og som hele familien kan ha glede av. Vi opplever stor begeistring og entusiasme når vi kommer ut til bedriftene, sier Sandra Tollefsen.