80 % økning i netthandel

Publisert

handelkurv med grønne planter

Netthandel fortsetter rekordveksten mot fjoråret og i februar ligger netthandel ca 80 % høyere enn samme måned i 2020, viser ferske tall.

Nedstenging i spesielt Oslo og Viken bidrar kraftig til vekst i netthandel. Blomster og planter (og fôr til kjæledyr) har over 25 % høyere omsetning i februar 2021 enn i 2020.

DNB innsikt melder at hittil i 2021 har varehandel utgjort 74 % av total kortbruk, mot 65 % i 2019. Kortbruk i fysisk handel har falt mest i Oslo, men økt tilsvarende for netthandel, noe som henger sammen med nedstengte butikker

  • Prisene for møbler og innbo og hage/ plante/ blomster har vokst med hhv 7 og 8 prosent fra februar 2020 til 2021.
  • IT og videoutstyr har også vokst med nær 7 prosent fra februar 2020.
  • Konsumprisindeksen totalt har økt med 3,3 %, i samme periode, så disse varegruppene trekker totalen opp.
  • Prisene på mat og drikke har nesten nullvekst mot fjoråret og alkoholholdig drikke og tobakk har falt i pris fra februar 2020 til 2021. Noe skyldes reduserte avgifter og det er mulig at tilbud på for eksempel tradisjonelle grensehandelsvarer har trukket prisene ned.  
Vi har samlet tall som følger:
  • Vekst per varegruppe (detaljomsetningsindeks).
  • Omsetning varehandel YTD 2020 vs 2019.
  • Utvikling kortbruk per uke 11 (kilde: DNB innsikt).
  • Prisvekst i varehandel
  • Dagligvarehandel 2020 (Nielsen).
  • Grensehandel 2020

Se oversikt (pdf)

kvinne

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt