NHO Service og Handel

Innhold

Bedrifter med bredt vareutvalg vinner

Nyhet, Tall og fakta, Handel

Publisert

butikk

Clas Ohlson og andre bedriftre med bredt vareutvalg ble vinnere i september - oktober, viser ferske tall fra SSB.

Varehandel har er en overraskende sterk vekst på 1,2 prosent i volum fra september til oktober i år. Bedrifter som Clas Ohlson mfl., som har et bredt vareutvalg, opplever + 15,0 % i volum, + 19,5 % i verdi. Netthandelen spratt opp 42 prosent i verdi, viser ferske tall fra SSBs detaljomsetningsindeks.

Nordmenns handlevaner har endret seg som følge av koronakrisen. Pengene går i større grad til varer fremfor tjenester som følge av at bla. kulturarrangement, restauranter og kinoer er stengt ned eller har strenge restriksjoner. Grensehandel og annen handel i utlandet er nærmest utradert som følge av restriksjoner på utenlandsreiser. Mat og drikke som tidligere ble inntatt på jobb og på cafeer og restauranter skal nå inntas hjemme. Disse endringene ligger bak den sterke veksten i varehandelen hittil i 2020. 

Omsetningsveksten for varehandel i oktober måned isolert er på nesten 14 prosent fra 2019 til 2020. Dagligvare har en verdivekst på nesten 20 prosent, og som den desidert største varegruppen i indeksen, er dette den største bidragsyteren til totalveksten. En vekst i netthandel på hele 42 prosent for oktober 2020 mot oktober 2019 er i nærheten av rekordnivåene fra perioden med nedstenging i mars/ april 2020. Netthandelen påvirkes i stor grad av smittevernstiltak og at folk i større grad holder seg hjemme og også ønsker å handle hjemmefra.    

Bensinstasjoner, butikker som selger IT-utstyr og skobransjen er av dem som sliter med svak utvikling og nedgang i omsetning mot fjoråret. Det er også verdt å merke seg at omsetningsøkning totalt for varehandel ikke betyr at alle butikker og konsepter opplever vekst. Spesielt små nisjebutikker og butikker i bysentrum trekkes frem som sårbare for endret handlemønster grunnet koronakrisen.  

graf

Kilde: SSB

Utvalgte bransjers endring oktober 2020 mot oktober 2019 (kalenderjustert) 
  • Dagligvare: + 15,1% i volum, 19,4 % i verdi 
  • Netthandel: + 37,9% volum, 42,0 % i verdi 
  • "Bredt vareutvalg" (Clas Ohlson fl): + 15,0% i volum, + 19,5 % i verdi 
  • Bensinstasjoner:- 2,8 % i volum og – 9,4 % i verdi  
  • Sko: - 9,3% i volum og – 8,9 % i verdi 
  • Butikkhandel med IT-utstyr:- 14,0 % i volum og -8,2 % i verdi 

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt