NHO Service og Handel

Innhold

Handel faller til normalen

Nyhet, Tall og fakta, Handel

Publisert

linda vist

Linda Vist er direktør for handelsnæringen i NHO Service og Handel (Foto: Baard Fiksdal).

45 prosent av bedriftene opplever lavere etterspørsel siste fire uker, viser ferske tall fra NHO Service og Handels medlemsundersøkelse.

45 prosent av bedriftene innen handel har merket lavere etterspørsel siste fire uker som følge av koronakrisen. Dette er en økning på 10 prosentpoeng fra forrige undersøkelse i september.  Andel bedrifter innen handel som sliter med å betale regninger på kort sikt har nesten doblet seg fra september til oktober, fra 10 til over 18 prosent. 1 av 10 handelsbedrifter frykter nå konkurs.

-Ikke uventet

- Det er ikke uventet at den salgsboomen som varehandelen jevnt over har opplevd gjennom vår og sommer var nettopp det – en boom. Salgsveksten kunne ikke fortsette i det uendelige. Nordmenn har nå gått tilbake til "korona- normalen".   Sommerens ferier og fjellturer er unnagjort, hus og hjem er pusset opp, butikkene har bevist at det kontinuerlig kommer påfyll av varer i hyllene, og skole, jobb og fritidsaktiviteter er tilnærmet normalisert, med nødvendige korona-restriksjoner, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.

- Imidlertid er det viktig å huske at mange fremdeles er permitterte eller har mistet sin jobb, og det er heller ikke slik at alle handelsbedrifter har hatt et godt år. Det at nesten halvparten av alle medlemmene våre har måttet gjøre omstillingstiltak som følge av pandemien er et tydelig tegn på at situasjonen er alvorlig, og vi vil følge nøye med på likviditetsutfordringene som nå ser ut til å øke. Det er viktig at kompensasjonsordningene fortsetter fremover og tilkommer de som trenger det – også innen handelen, sier Linda Vist.

 

Hovedfunn medlemsundersøkelse Handel utført i uke 42
  • 46 % har merket lavere etterspørsel siste fire uker (opp fra 35 %).
  • 9 % har gjennomført oppsigelser (ned fra 21 %).
  • 12 % har planer om oppsigelser (ingen endring)
  • 18 % har likviditetsproblemer (opp fra 10 %)
  • 11 % av bedriftene frykter konkurs (opp fra 7 %).
  • 47 % har gjort tiltak for å omstille seg som følge av nye rammebetingelser grunnet koronakrisen

Fakta om undersøkelsen: 

Sendes til alle medlemsbedrifter, 2800 svar for NHO totalt. 355 respondenter for NHOSH. NHO Service og Handel er den nest største landsforeningen i NHO, med 7.200 virksomheter som sysselsetter rundt 160.000 ansatte.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt