God vareflyt frem mot jul

Nyhet, Tall og fakta, Handel

Publisert

Foto: ColourBox.com

Det blir trolig få problemer med varetilgang frem mot jul. Bare fem prosent sliter med leveransene, viser fersk undersøkelse fra NHO.

NHOs medlemsundersøkelse viser at bare 5 prosent av handelsnæringen opplever betydelige problemer med varetilgangen til jul, mens en av tre opplever enkelte mindre problemer med varetilgangen.

– Forbrukerne vil i all hovedsak vil oppleve butikker med godt varetrykk, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.

Handelen har vært flinke til å finne gode alternativer der innsatsfaktorer i produksjonen har vært vanskelig, og det er jobbet hardt for å sikre frakten, sier Vist. Forbrukeren kan imidlertid oppleve at det er færre varianter av et produkt i butikken.

- Enkelte varer vil det fremdeles være vanskelig tilgang på, som eksempelvis varer med elektrokomponenter, men dette betyr ikke tomme hyller i butikker fordi varemangfold gir mye å velge i, sier Linda Vist.

God planlegging

-Det er lagt ned stor innsats i planlegging og ikke minst re-planlegging av containerfrakt av varer for å sikre at varene kommer helt frem i tide til Norge og ut til den aktuelle butikken. Vi som forbrukere kan derfor vente juleklare butikker jevnt over, sier Vist.

Alle store aktører har arbeidet hardt for å sikre varer til jul. Det er trolig mindre aktører inn faghandel som kan oppleve varetilgangen som krevende.

Økte kostnader

Mange innen handel opplever økte kostnader. Det er likevel ikke ventet at prisene vil øke i årets julehandel.

– Når det gjelder frakt ser vi at fraktpriser fra Kina/Østen til Nord Europa har seksdoblet seg fra november i fjor til nå, sier Vist.

I NHOs medlemsundersøkelse melder hele 74 prosent av respondentene om økt kostnader som følge av pandemien. 58 prosent av respondentene innen handel forteller at deres kostnadsbase har økt på opptil 10 prosent. 26 prosent av respondentene opplever ikke økte kostnader.

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt