NorgesGruppen vokser seg større i pandemiåret 2020

Publisert

kvinne ved fruktdisken med munnbind

En eksplosiv vekst i dagligvaremarkedet i 2020 gagner i aller høyeste grad den allerede dominerende aktøren, NorgesGruppen, viser ferske tall.

Byrået Nielsen kan i dag melde om en vekst på vanvittige +17,1 prosent i det norske dagligvaremarkedet i 2020, noe som gir en samlet omsetning på hele 208 mrd. kroner. Som følge av stengte grenser og hjemmekontor, og dermed fravær av grensehandel, tax free, handel i utlandet og lunsj på cafe og på jobben, så har nordmenn handlet i norsk dagligvare som aldri før.

Dette er naturligvis positivt for norsk dagligvare. I en tid med høy ledighet har veksten bidratt til å skape arbeidsplasser for mange som ellers ville vært avhengige av dagpenger. Men er det like positivt for norske forbrukere?

Når vi ser på tallene fra Nilsen ser vi at trenden med større markedskonsentrasjon bare fortsatte i 2020. NorgesGruppen øker sin andel av dagligvaremarkedet til over 44 prosent, mens både Rema, Coop og Bunnpris går noe tilbake. Markedsandelsveksten til NorgesGruppens største kjede Kiwi, på 0,8 prosentpoeng, utgjør alene nesten 1,7 mrd. kroner.

-At det igjen er NorgesGruppen som stikker av med den største delen av denne kaka viser viktigheten av at Konkurransetilsynet følger opp Stortingets vedtak om at ubegrunnet prisdiskriminering mellom kjedene må opphøre, sier administrerende direktør i NHO Service og Handel, Anne-Cecilie Kaltenborn.

NorgesGruppen er også fullstendig dominerende i storhusholdningsmarkedet og forsyner i utstrakt grad kantiner, hotell, restauranter, servicehandel- og bensinstasjonsmarkedet, samt offentlige virksomheter med mat gjennom grossisten ASKO. Detter gjør NorgesGruppens reelle andel av det totale matmarkedet enda større enn dagligvareandelen alene.    

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt