Rekordsterk vekst i dagligvarer under korona-krisen

Publisert

rema1000

Dagligvaremarkedet vokste med hele 7,2 prosent i første kvartal 2020 mot tilsvarende kvartal i 2019, viser Nielsens rapport for 1. kvartal 2020.

Mye av den sterke utviklingen tilskrives koronautbruddet, som har ført til endrede handlevaner for svært mange. At langt flere måltider  konsumeres hjemme, hamstring av blant annet langtidsholdbar og fryst mat, samt bortfall av handel i utlandet, tax free og grensehandel, er med på å bidra til den sterke veksten.  

I tiden før krisen, anslår Nielsen at veksten lå på ca 3 prosent mot samme periode i 2019, noe som også anses som høyt. I fjor (2019 mot 2018), lå veksten til sammenligning på + 1,3 prosent året under ett. Rapporten beskriver også en svært høy vekst for netthandelsaktørene, som Kolonial, Morgenlevering og Godtlevert, uten at denne veksten tallfestes nøyaktig 

Lavpris står for 69 prosent

Nielsen melder om at lavprissegmentet fortsetter å øke på bekostning av nærbutikker og bredsortiment, og lavpriskjedene står nå for nesten 69 prosent av omsetningen i markedet. Fra tilsvarende periode i fjor er det etablert 49 nye lavprisbutikker, samtidig som antall nærbutikker ble redusert med 40 og bredsortiment med 2 butikker. Dette gir en netto tilvekst på + 7 butikker i 2020. 

Pakket og dypfryst mat er noen av varegruppene med høyest vekst i perioden, med hhv + 12,7 og + 11,4 prosent mot tilsvarende periode i fjor. Vaske- og husholdningsprodukter, som tidligere har hatt svak utvikling grunnet bransjeglidning og konkurranse fra annen varehandel, vokste med + 7,7 prosent for kvartalet og hele + 82 prosent isolert i uke 11. Dette skyldtes hamstring av toalettpapir, kjøkkenpapir og såpe. Tobakk har også vokst kraftig, med en omsetningsvekst på + 6,2 prosent i perioden. Mye av dette skyldes nok fravær av tax free og grensehandel. I uke 13 var veksten hele 18 prosent mot fjoråret og hele 83 prosent i (tidligere) Østfold fylke.  

Nielsen melder at kjedenes egne merkevarer vokste mer enn snittet, med en vekst på + 11,1 prosent, mot + 7,2 prosent totalt for hele markedet. Egne merkevarer står nå for 18,1 prosent av omsetning i det norske dagligvaremarkedet, og det er en økning på + 0,6 prosentpoeng fra 1. kvartal 2019.  

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Gi oss gjerne en kommentar i tillegg - hvordan kan vi forbedre oss?

Takk for kommentaren!

Kommentar sendt