Starter ny ordning for sertifisering av innkjøpere

Publisert

avtale

25. september gikk startskuddet for sertifiseringsordningen (SOA), som NHO har vært pådriver for og som Difi skal drifte.

Sertifiseringsordning for offentlige anskaffelser (SOA) skal sikre tillit til at innkjøperne i offentlig sektor har grunnleggende anskaffelseskompetanse.  Sertifiseringsordningen består av en fagplan og en sertifiseringstest.

Sentrale emner i fagplanen:
  • Lov og forskrift om offentlige innkjøp
  • Planlegging av anskaffelsesprosessen
  • Konkurransegjennomføring
  • Kontraktsoppfølging

Difi har ansvar for å profesjonalisere organiseringen av SOA.  Et fagråd har operativt ansvar for utvikling, evaluering og vedlikehold av fagplaner og er rådgivende organ.  Med i Fagrådet er NHO, LO, KS, Virke, Norsk Forbund for Innkjøp og Logistikk (NIMA), Etisk Handel Norge, Fylkesinnkjøp (FI), Oslo kommune, Politiet og Sykehusinnkjøp. Norsk Test er representert i fagrådet, som skal utvikle og vedlikeholde fagplaner.

Mer her

Henrik Bjørge

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!