Forbrukerne velger bort kapitalvarer

Publisert

Nordmenn fortsetter å prioritere nødvendighetsvarer og handler hos billigkjedene. – Særlig kapitalvarer som elektronikk, møbler og sport rammes hardt da forbrukernes kjøpekraft reduseres, sier Linda Vist, direktør for Handel i NHO Service og Handel.

Varehandelindeksen for februar viser en svak økning på 1,3 % sammenlignet med februar i fjor. Volumet av solgte varer fortsetter å gå ned, slik det har gjort de siste 20 månedene. Siste måned den samlede varehandelen hadde vekst i volum, var juni 2021.

– Under pandemien sparte forbrukerne mye, og det er disse oppsparte midlene mange har brukt for å holde forbruket oppe nå. I siste kvartal var sparingen negativ med 34,6 mrd kroner. Dette vil også varehandelen merke, uttaler direktør for Handel i NHO Service og Handel, Linda Vist.

Det er særlig kapitalvarer som elektronikk, møbler, byggevarer og sportsartikler som nedprioriteres, forklarer hun videre. Klær har hatt en sterk start på 2023, men dette segmentet ble hardt rammet under pandemien. På grunn av omikron og hjemmekontor på denne tiden i fjor, vil vi først sammenligne måneder uten pandemi fra mars 2023.

Bredt vareutvalg (lavprisvarer) er en av bransjene som var en pandemivinner og som forsetter å vokse i starten av 2023. I februar økte omsetningen med 3,8 %, og akkumulert februar er også veksten 3,8 %.

– Vi vet at lavpriskjeder som Normal, Rusta, Clas Ohlson og Europris stadig tiltrekker flere kunder når forbrukerne må snu på krona, avslutter Vist.

Se tall på den siste utviklingen innen detaljhandelen her, eller les vår bransjerapport for handel her.

kvinne
mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!