Detaljhandelen: - Pilen peker fortsatt nedover

Publisert

Foto: Colourbox.com

Volumet solgte varer fortsetter å falle samtidig som omsetningen øker. Det viser varehandelsindeksen for august. – Nå kjenner mange handelsaktører tingenes tilstand på kroppen, uttaler direktør for handel i NHO Service og Handel.

Økt pessimisme i markedet
Omsetningen for varehandelen i august, viser en økning på 4,7 prosent sammenlignet med august i fjor. Samtidig fortsetter trenden med fall i volum, med en nedgang på 1,5 prosent i august sammenlignet med i fjor. Det betyr at volumet solgte varer har falt jevnt og trutt de siste to årene, med unntak av i juni hvor volumet var uforandret.

– I vår medlemsundersøkelse for august, uttalte flere handelsaktører at de opplevde markedet som krevende. Dagens tall bekrefter dette, sier bransjedirektør for handel i NHO Service og Handel, Linda Vist. Igjen er det sterk fokus på endring og omstilling i en bransje som allerede opererer svært effektiv.

Lavpris luksusvarer
I august var det særlig tøft for kapitalvarer som byggevarer, elektronikk og sport. Kjøp av varer som forbrukerne i større grad kan utsette går svakere, mens dagligvarer og apotekvarer går bedre. Også varer med lave prispunkter som for eksempel kosmetikk, utvikler seg bra og kan vise til vekst.

–  Dette kommer av at mat og apotekvarer er nødvendighetsvarer. I tillegg er kosmetikk en lavpris luksusgode som vi fremdeles unner oss i trangere tider, sier Vist.

Bransjedirektøren viser til at dette er et mønster vi har sett de siste månedene.

– Økte renter og inflasjon har redusert kjøpekraften til forbrukerne. Vi forventer at dette mønsteret vil forsterkes i tiden fremover.

Se august-tallene for detaljhandelen her.
NHO Service og Handel har nylig gjennomført en analyse av lønnsomheten i detaljhandelen for 2022. Denne finner du her.

kvinne
mann

Fant du det du lette etter?

Fant du det du lette etter?

Fortell oss hva du leter etter og gi oss dine innspill! Hvis du oppgir e-post, kan vi kontakte deg ved behov. Vi kan dessverre ikke besvare alle henvendelser, men din tilbakemelding hjelper oss å gjøre nettstedet bedre.

Takk for tilbakemeldingen!

Takk for tilbakemeldingen!