Sammenlignet med samme periode i fjor og justert for kalenderforskjeller, er veksten 2,5 prosent i omsetning og 0,2 prosent i volum.
– Vi ser at forbrukerne fortsetter å handle både i fysiske og digitale butikker, til tross for at renten fortsatt var høy i mai, sier Vist.
Reallønnsvekst en driver
Hittil i år er det vært vekst i de fleste bransjene, med unntak av drikkevarer der det fortsatt er en korrigering etter pandemivolumet. Med et ferskt rentekutt er det mulig at også bransjene som har solgt dyrere kapitalvarer som møbler, byggevarer, elektronikk og kjøkken kan få et oppsving – etter en periode hvor veksten primært har vært drevet av bransjer med lavere prispunkter.
Vist peker på reallønnsvekst som en viktig forklaring også denne måneden, men understreker at bransjen fortsatt står i et betydelig kostnadspress.
– Mange aktører jobber hardt for å drive effektivt og lønnsomt, samtidig som konkurransen er beinhard. Da er det spesielt gledelig at er vekst måned etter måned. Det viser hvor viktig handelen er for arbeidsplasser og verdiskaping i hele landet, sier hun.
På vei inn i sommersesongen
NHO Service og Handel lanserte nylig sin sommerhandelsanalyse, og i år kommer nordmenn og turister til å legge igjen hele 99 mrd. i norske butikker. Det betyr fem prosent vekst fra i fjor.
– Nå blir det ekstra spennende å se hvordan juni-tallene blir. Det vil gi en god indikator på om sommerhandelen i juli og august blir så strålende som vi har spådd, sier Linda Vist.
Netthandel og fysiske butikker vokser
Både butikkhandel og netthandel fortsetter å vokse. I mai var veksten i butikkhandelen på 4,0 prosent, mens netthandelen vokste med 11,6 prosent ujustert.
– Bak disse snittallene skjuler det seg imidlertid store variasjoner. Enkelte segmenter opplever fortsatt tøffe tider, mens andre har sterk fremgang. Det viser hvor mangfoldig handelsnæringen er, avslutter Vist.